Nawigacja

Projekt "Praktyka zawodowa w Turyngii dla uczniów ZSA-E w Weryni" 2014

Autor: Anna Kwiecień

Daleko od domu, ale i tak super!

Dnia 23 listopada 2014 r. wrócili do domu uczniowie, którzy odbywali 4-tygodniową praktykę zawodową w Niemczech. Na praktykę wyjechało 9 uczniów kształcących się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz 1 uczeń z kierunku architektura krajobrazu. Praktyka odbyła się w ramach projektu „Praktyka w Turyngii dla uczniów ZSA-E w Weryni”, finansowanego przez Polsko-Niemiecką Wymianę Młodzieży. Uczniowie odbywali praktykę w hotelach (po dwie osoby w każdym hotelu) na terenie landu Turyngia w miastach: Erfurt, Masserberg, Mühlhausen, Rotenburg. Praktykanci kształcili swoje umiejętności zawodowe oraz umiejętność posługiwania się językiem niemieckim. Organizatorem wyjazdu na praktykę była Anna Kwiecień we współpracy z partnerem niemieckim: Siegmundsburger Haus Weraqulle GmbH. Jak przebiegła praktyka opowiadają sami uczniowie:

„Mieszkałyśmy w Rotenburgu w hotelach Posthotel i Rodenberg.  W Posthotel  było 505 pokoi i 2 restauracje, a w Rodenberg 1400 pokoi i 4 kuchnie. Hotele były oddalone o 5 km, ale i tak widywałyśmy się prawie codziennie. Praca zaczynała się przeważnie o 7:00 rano i trwała z przerwami nawet do 22:00, miałyśmy jednak dwa wolne dni w tygodniu i wtedy chodziłyśmy na bilard i kręgle w hotelu Rodenber, zwiedzałyśmy miasto lub spędzałyśmy czas z nowo poznanymi pracownikami naszych hoteli – wśród nich byli również Polacy. Nasza praca polegała na pomocy w przygotowaniu posiłków – sałatek i mięsa – oraz na przygotowaniu sali restauracyjnej do posiłków. Inni pracownicy byli dla nas bardzo mili i wyrozumiali. Pomimo swoich obowiązków objaśniali nam, jak powinnyśmy wykonywać naszą pracę, starali się umilić nam nasz pobyt w Niemczech. I udało im się to  doskonale, ponieważ, gdy praktyka się skończyła okazało się, że trwała TYLKO! 4 tygodnie. Chętnie zostałybyśmy znacznie dłużej. Jesteśmy bardzo zadowolone, że udało nam się pojechać do Niemiec – do Turyngii. Poznałyśmy świetnych ludzi, spróbowałyśmy popracować w naszym przyszłym zawodzie oraz podszlifowałyśmy trochę język niemiecki. Wszystko to z pewnością pomoże nam w przyszłości w podjęciu pracy. Może uda się pojechać na taką praktykę jeszcze raz? Ewa, Regina, Karolina i Daria.”

„Miesięczna praktyka, którą odbyłem w Niemczech wniosła do mojego życia wiele nowych doświadczeń oraz miłych wspomnień. Miałem możliwość sprawdzenia się w moim przyszłym zawodzie. Sama praca nie była trudna, szczególnie dzięki temu, że w hotelu Linderhof w Erfurcie panowała wśród pracowników miła i życzliwa atmosfera. Czas pracy był równie satysfakcjonujący. Poznałem standardy pracy obowiązujące za granicą, kulturę, nawyki żywieniowe i sposób bycia Niemców. Najlepsze jest to, że istnieje możliwość powrotu do tego hotelu w celach zarobkowych. Praktyka ogromnie pomogła mi w rozwinięciu moich umiejętności w zakresie języka niemieckiego. Podsumowując moje wrażenia: praktyka była dla mnie ogromnym przeżyciem, chętnie pojechałbym tam jeszcze raz. Bartek”

„Ten wyjazd na pewno będziemy wspominać miło. Wybrałyśmy czterogwiazdkowy hotel Rennsteig w Masserbergu. Duży  i nowoczesny obiekt dał nam wiele rozrywek. Choć pracowałyśmy przeważnie 8 godzin dziennie, to znajdowałyśmy dla siebie wolny czas i spędzałyśmy go miło na basenie, kręgielni lub zwiedzając miasto. Pracowałyśmy w restauracji jako kelnerki, a dzięki przyjemnej atmosferze w pracy i bardzo miłych klientach czas pracy mijał bardzo szybko. Nie sądziłyśmy, że przez miesiąc  można tak się przywiązać do tego miejsca i ludzi. Niemcy są naprawdę mili! ;) Karolina i Dominika”

„Jestem bardzo zadowolony z wyjazdu na praktykę do Turyngii, ponieważ poznałem  wiele ciekawostek o moim zawodzie – uczę się w klasie o profilu architekt krajobrazu. W Niemczech zajmowałem się ogrodem przy hotelu Linderhof w Erfurcie: wykonywałem prace porządkowe i zabezpieczałem nasadzenia przed zimą. Pracownicy hotelu byli bardzo życzliwi i  nie zwracali większej uwagi na moje potknięcia  językowe i dzięki temu nie bałem się używać tego dość trudnego języka.  Podczas wyjazdu nauczyłem się samodzielności, ponieważ musiałem np. zrobić sobie pranie i poprosić po niemiecku o obiad;) Chętnie wybrałbym się tam znowu.  Radek”

„Praktykę odbywałyśmy w miasteczku Mühlhausen,  gdzie pracowałyśmy w kuchni. Naszym głównym zadaniem było mycie naczyń, odkurzanie i przygotowywanie sali restauracyjnej do posiłków. Czasami również sprzątałyśmy pokoje hotelowe oraz obsługiwałyśmy gości w restauracji. Posiłki były różne i nie wszystkie smaczne, aczkolwiek nie zdarzało nam się być głodnymi. Nasi współpracownicy starali się być dla nas mili i wyrozumiali. Cierpliwie tłumaczyli, jak wykonać określone zadania. Jedynym minusem było wczesne zaczynanie pracy -  o 7:00. Zdarzało się również, że pracowałyśmy do 24:00 po czym trzeba było na 7:00 ponownie wstać. Mimo to jesteśmy zadowolone z tego wyjazdu i chętnie wyjechałybyśmy jeszcze raz. Sylwia i Małgorzata”. Zdjęcia

Kontakt

• Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni