• #DzienSzpilek

          • 25 września 2020 r. odbyła się akcja, która jest formą pomocy dla małych dzieci z Kliniki Onkologicznej Przylądek Nadziei. Organizatorem tego wydarzenia jest Moliera2, które w ubiegłym roku wsparło Alivia – Fundacja Onkologiczna. Fundacja od 30 lat zakupuje drogie, nierefundowane leki oraz nowoczesny sprzęt medyczny, finansuje terapie i rehabilitacje, a także prowadzi unikatową w skali kraju Klinikę Mentalną, w której wsparcie psychologiczne otrzymują nie tylko pacjenci, ale także ich rodzice – czytamy na stronie Onkologia-Dziecięca.pl.

            Kobiety z naszej szkoły pozytywnie zareagowały na wieść o akcji i czynnie się w nią zaangażowały, udostępniając swoje zdjęcie w szpilkach na Facebooku lub Instagramie z hashtagiem #DzienSzpilek. Za każdą fotografię Fundacja Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową ma otrzymać 2 zł na rzecz pacjentów ze szpitala. Cieszymy się, że w tak prosty sposób możemy pomagać. Trzymamy kciuki za małych wojowników!

            Autor: Natalia Preneta
            27.09.2020

          • OGŁOSZENIE O REKRUTACJI DO PROJEKTU  ,,Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość”

          •  

             

            W terminie do 9 października 2020 r. wśród uczniów ZSA-E w Weryni, kształcących się w Technikum w klasach od 1 do 4 prowadzona będzie rekrutacja do udziału w projekcie pn. ,,Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość”. 

            Łącznie w projekcie weźmie udział ok.80 uczniów z naszej szkoły.

            Uczniowie do projektu rekrutowani będą na zasadzie dobrowolnych zgłoszeń z uwzględnieniem równości szans. Wszyscy mają taką samą możliwość wzięcia udziału w projekcie. Głównym kryterium rekrutacyjnym będzie motywacja do realizacji zaplanowanych działań projektowych.

             Dla uczestników projektu czekają interesujące formy wsparcia edukacyjnego o tematyce ekonomicznej.

            Szczegółowe informacje zamieszczone są w ,,Regulamin uczestnictwa i rekrutacji do projektu Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość”.
             

            Formularze zgłoszeniowe są dostępne w sekretariacie oraz do pobrania na głównej stronie szkoły w zakładce projekty - Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość.

            Informacji nt. projektu udzielają:

            p. Ewa Serafin – koordynator projektu

            p. Beata Bryk – z-ca koordynatora projektu

            Autorzy: Beata Bryk, Ewa Serafin
            22.09.2020

             

          • Ogrody deszczowe

          • Promienie słońca otulają nas przez długie dni wiosenno-letnich miesięcy, mroźne i śnieżne zimy zdają się być tylko wspomnieniem. Chcielibyśmy, aby to było codzienną przyjemnością, lecz jesteśmy również coraz częstszymi świadkami rozgrywających się tragedii: pożary lasów, wielokrotnie przekroczone normy stężenia szkodliwych substancji w powietrzu, alarmujące informacje dotyczące kurczenia się lodowców. Klimat się zmienia. Donoszą o tym nie tylko badania naukowców, my również dotykamy tych zmian. Chcąc wesprzeć walkę ze skutkami niekorzystnych zmian klimatu uczniowie klasy IV technikum architektury krajobrazu postanowili zgłębić wiedzę dotyczącą możliwości zatrzymania wody w ogrodach. Dzięki temu w przyszłości będą mogli proponować ciekawe rozwiązania zieleni kierując się względami ekologicznymi, wspierając zatrzymanie wody w otoczeniu. Retencja wody opadowej i ponowne jej wykorzystanie powinno być obowiązkiem, bo nie wolno jej marnować. W okresach suszy można ją wykorzystać chociażby do podlewania rabat. Ogrody deszczowe mają zastosowanie zarówno w ogrodach przydomowych, jak i w zieleni miejskiej. To nasadzenia roślin w gruncie o zwiększonej przepuszczalności, które zbierają wodę opadową z powierzchni znacznie większej niż powierzchnia samego ogrodu. Dzięki temu mniej wody spływa z chodników, placów czy ulic do kanalizacji, co przyczynia się
            do zwiększania ilości wody w krajobrazie, zapobiega obniżaniu poziomu wód gruntowych i lokalnym podtopieniem w trakcie ulewnych deszczy. Mamy nadzieję, że nowa wiedza już niebawem zostanie wykorzystana w terenie i będziemy świadkami powstających ogrodów deszczowych z inicjatywy naszych architektów.

            Autor: Marta Banaś
            21.09.2020

          • INNOWACJA W NASZEJ SZKOLE- ZAJĘCIA ZUMBA FITNESS

          • Program Zumba Fitness to inspirowane kulturą latynoamerykańską zajęcia taneczno-sprawnościowe bazujące na muzyce latynoskiej i międzynarodowej oraz ruchach tanecznych. Stanowią dynamiczny, pasjonujący, radosny i skuteczny program fitness.

            Zalety Zumba Fitness

            To świetna zabawa! Uczestnicy doskonale się bawią przy czym nie zdają sobie sprawy, że jednocześnie ćwiczą.

            Jest to coś innego! Jeśli nie jesteś zwolennikiem standardowego treningu siłowego na siłowni oraz innych form fitness, Zumba jest właśnie dla Ciebie!

            To łatwy i przyjemny trening! Program Zumba jest dedykowany wszystkim. Osoby na każdym poziomie sprawności fizycznej, z różnym doświadczeniem i w każdym wieku mogą rozpocząć treningi bez żadnego przygotowania.

            Przynosi efekty! Program Zumba opiera się na treningu cardio z elementami treningu oporowego/rzeźbiącego sylwetkę; służy wzmocnieniu całego ciała i osiągnięcia większej sprawności fizycznej.

            Fitnessola.pl

            Autor: Aleksandra Trętowicz
            21.09.2020

          • Dary jesieni

          • Kuchnia przyszłości to dania pełne urody, wykwintne i wyśmienite. Tą zasadę zastosowali nasi uczniowie, którzy pod kierunkiem pani Anny Tęczy w łatwy i szybki sposób skomponowali na talerzach dania, w których użyli kwiatów i owoców cukinii, śliwek, grzybów, dyń oraz wiele innych „darów jesieni". Z wymienionych surowców przygotowali przystawkę, danie główne oraz deser. Wszystko po to aby uczniowie z Chorwacji, Francji i Portugalii wybrali dla siebie najsmaczniejsze danie opracowane według przepisu młodzieży z Weryni w ramach projektu Food Redefined. Teraz my oczekujemy na ich propozycje kulinarne. Mamy nadzieję, że te dania będą dla nas inspiracją do testowania różnych smaków, przypraw i technik kulinarnych.

            Autorzy: A.Tęcza, B.Sobowska-Rekut
            21.09.2020

          • Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość

          • W Zespole Szkół Agrotechniczno–Ekonomicznych w Weryni w terminie od 01.09.2020 r. do 30.06.2021 w ramach programu edukacji ekonomicznej będzie  realizowany z Narodowym Bankiem Polskim projekt pn. ,,Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość”. 

            Celem głównym projektu jest wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości kształcenia zawodowego, poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły, doskonalenie kluczowych umiejętności zawodowych oraz wzmocnienie zdolności do zatrudnienia i samozatrudnienia poprzez: włączenie pracodawców z lokalnego rynku pracy w proces kształcenia zawodowego w zakresie ekonomii i rachunkowości.  

            W projekcie weźmie udział ok. 80 uczniów ZSA-E w Weryni kształcących się w zawodzie technik ekonomista i ok. 80 ósmoklasistów ze szkół podstawowych z terenu powiatu kolbuszowskiego. Łączna, globalna liczba uczestników projektu wyniesie ok. 160 osób.

            W ramach projektu zaplanowano atrakcyjne działania ekonomiczne m.in.: warsztaty, konkursy, spotkania z przedstawicielami różnych podmiotów rynku finansowego, wycieczki, konferencję naukową.

            Poszerzenie horyzontów, wzrost poczucia własnej wartości, zwiększenie pewności siebie, nabycie umiejętności autoprezentacji to tylko niektóre spośród wymiernych korzyści dla uczestników projektu. Poprzez udział w zaplanowanych przedsięwzięciach uczestnicy projektu w sposób kreatywny, przedsiębiorczy i ciekawy spędzą dodatkowy czas, poświęcony na warsztaty, konkursy, spotkania z przedsiębiorcami, zajęcia pozalekcyjne o tematyce ekonomicznej.

            Autorzy: Ewa Serafin, Beata Bryk
            18.09.2020

          • 10 września - Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom

          • #zatrzymajsamotnosc

            Ponad 50 nastolatków i 130 dorosłych podejmuje każdego dnia próbę samobójczą. Dla 15 z nich będzie to próba zakończona zgonem. Wśród problemów, które stanowią czynniki ryzyka samobójstwa młodzieży – poza zaburzeniami natury psychiatrycznej – wymieniane są: 

            • poczucie osamotnienia,
            • brak wsparcia ze strony najbliższej rodziny,
            • doświadczenie traumatycznego wydarzenia (np. przeżycie wypadku komunikacyjnego, gwałtu),
            • choroby somatyczne (takie jak np. nowotwory, cukrzyca typu 1, astma o ciężkim przebiegu),
            • problemy w środowisku szkolnym (np. trudności w kontaktach z rówieśnikami, doświadczanie szykowania z ich strony, ale i problemy z przyswajaniem szkolnego materiału),
            • korzystanie z substancji psychoaktywnych (spożywanie alkoholu, przyjmowanie narkotyków lub dopalaczy),
            • obniżona samoocena,
            • utrata rodzica albo innej bliskiej osoby,
            • niski status socjoekonomiczny,
            • wcześniejsze podejmowanie prób samobójczych.

            Młodzież często informuje o swoich zamiarach kogoś z otoczenia – zwykle rodziców, koleżanki, nauczycieli. Nie można bagatelizować takich deklaracji. Osobie, która mówi o planach odebrania sobie życia, zdecydowanie trzeba pomóc. Istnieją pewne sygnały, które sugerują konieczność wizyty u specjalisty. Są to: 

            • mniejsze zainteresowanie lub całkowita utrata zainteresowania tematyką, która wcześniej stanowiła pasję (np. porzucenie zajęć sportowych, lekcji gry na gitarze, czytania książek),
            • unikanie przebywania z innymi ludźmi, odizolowywanie się,
            • rzucanie co jakiś czas wypowiedzi, takich jak np. „to już nie ma znaczenia”, „to już nieważne”, „niedługo wszystko przestanie mieć znaczenie”,
            • gorsze wyniki w nauce (szczególnie niepokoić powinna sytuacja, gdzie dotychczas zdolny uczeń nagle zaczyna dostawać w szkole zdecydowanie gorsze stopnie bez wyraźnej przyczyny),
            • wzrost impulsywności (przejawianie zachowań agresywnych w stosunku do innych ludzi i do samego siebie),
            • rozdawanie swoich rzeczy.

            O wysokim ryzyku popełnienia samobójstwa przekonywać może pisanie listów pożegnalnych, zainteresowanie tematyką śmierci, przeglądanie w Internecie stron dotyczących samobójstw, nagła poprawa nastroju po dłuższym okresie nasilonej depresji.

            Pamiętajmy, że samobójstwom można zapobiegać!

            Autor: I.Pogoda, fot. Andżelika Pełka
            Źródło: poradnikzdrowie.pl
            10.09.2020

          • Zdawalność na 100%!

          •        Okręgowa Komisja Egzaminacyjna ujawniła wyniki tegorocznych egzaminów zawodowych w poszczególnych szkołach średnich. O sukcesie mogą mówić uczniowie Szkoły Branżowej I Stopnia i Technikum uczący się w zawodach monter sieci i instalacji sanitarnych, kucharz i technik żywienia i usług gastronomicznych w ZSA-E w Weryni. Otóż, wszyscy nasi uczniowie zdali i otrzymają  świadectwo potwierdzające kwalifikacje w zawodzie.

                            Bez wątpienia jest to mistrzowski wynik. Dowodzi on wysokiego poziomu kształcenia stacjonarnego i zdalnego w Zespole Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni. Jest on efektem ciężkiej pracy zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Wszystkim uczniom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów zawodowych i satysfakcji w pracy!

            Autorzy: G.Warunek, K.Wachowska
            06.09.2020

          • Inauguracja nowego roku szkolnego 2020/2021

          • Po raz pierwszy od kilku miesięcy społeczność szkolna spotkała się aby uroczyście rozpocząć nowy rok szkolny 2020/2021. W czasie Mszy Św. ks. Paweł Pratko wielokrotnie podkreślał aby pomimo wszelkich trudności wykazać się entuzjazmem i myśleć pozytywnie.
            Dyrektor Zbigniew Bogacz serdecznie powitał wszystkich zgromadzonych, a w szczególności uczniów klas pierwszych. Obecny rok szkolny rozpoczynamy inaczej niż zwykle. Obowiązują nas przepisy sanitarno-epidemiologiczne, które nakładają szereg uciążliwych obowiązków: noszenie maseczek, dezynfekcja rąk itp. Pozwoli nam to zwiększyć nasze bezpieczeństwo.  Dyrektor Zbigniew Bogacz życzył nam przede wszystkim dużo zdrowia bo ono jest najważniejsze, cierpliwości bo ona pozwoli nam przetrwać trudne chwile oraz wytrwałości w dążeniu do celów, które sobie wyznaczyliśmy, a w imieniu Rady Rodziców pani Iwona Makocka wielu sukcesów i spełnienia planów w nadchodzącym roku szkolnym. Swoje życzenia przekazali nam również poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej pan Zbigniew Chmielowiec, Starosta Kolbuszowski pan Józef Kardyś oraz Burmistrz Miasta i Gminy Kolbuszowa pan Jan Zuba.

            Autor: B.Sobowska-Rekut
            02.09.2020 r.

          • Vivant professores

          • W dniu 11 maja 2020 r. Andrzej Duda, Prezydent RP podpisał nominację dla Piotra Micka na tytuł profesora nauk rolniczych. Prof. dr hab. inż. Piotr Micek jest kolejnym absolwentem Zespołu Szkół w Weryni, który osiąga najwyższy tytuł naukowy. Pracuje na stanowisku profesora w Katedrze Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Jest żonaty i ma 2 dzieci.

                        Wielka duma z racji nominacji profesorskiej Piotra Micka ogarnęła środowisko osób związanych z Zespołem Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni. To wielka nobilitacja dla Szkoły, która może pochwalić się tak znamienitym absolwentem. Wszystko zaczęło się w Kolbuszowej, gdzie prof. Piotr Micek się urodził i gdzie ukończył Szkołę Podstawową Nr 1. Następnie w latach 1983 – 1988 kształcił się w Zespole Szkół Rolniczych im. KEN w Weryni (obecnie Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni), w 5-letnim Technikum Hodowlanym. W tym okresie Jego wychowawcą był mgr inż. Roman Rząsa, z którym udało mu się wygrać Wojewódzką Olimpiadę Wiedzy o BHP w Rzeszowie. Z kolei pod czujnym okiem mgr inż. Zofii Kwolek dwukrotnie reprezentował Szkołę w „Olimpiadzie Wiedzy i Umiejętności Rolniczych” z zakresu zootechniki. Został zwycięzcą tego konkursu na szczeblu międzywojewódzkim w Lublinie oraz finalistą na szczeblu ogólnopolskim w Olsztynie, uzyskując prawo wstępu na wyższą uczelnię rolniczą bez egzaminu.

            Korzystając z uzyskanego prawa w 1988 r. prof. P. Micek rozpoczął studia wyższe w ówczesnej Akademii Rolniczej w Krakowie na Wydziale Zootechnicznym. Studia ukończył w 1994 r. obroną pracy magisterskiej wykonanej w Katedrze Żywienia Zwierząt. W tym samym roku uzyskał stypendium Rządu Francuskiego i rozpoczął studia w Wyższej Szkole Rolniczej w Rennes we Francji (ENSA). W 1995 r. obronił pracę dyplomową i otrzymał dyplom ukończenia studiów wyższych (Diplôme d’Agronomie Approfondi) we Francji.

                        W kwietniu 1996 r. prof. P. Micek podjął pracę na stanowisku asystenta naukowego-dydaktycznego w Katedrze Żywienia Zwierząt Akademii Rolniczej w Krakowie. Pracę doktorską obronił w 2001 r. przed Radą Wydziału Zootechnicznego Akademii Rolniczej w Krakowie. Stopień doktora habilitowanego nauk rolniczych w zakresie zootechniki, specjalność żywienie zwierząt, uzyskał w 2009 r. na podstawie rozprawy habilitacyjnej pt. "Przydatność żywieniowa ziarna krajowych gatunków i odmian zbóż dla przeżuwaczy". Działalność naukowo-badawcza profesora obejmuje bardzo szeroki zakres i wiele zagadnień z obszaru związanego z przemysłem rolno-spożywczym. Podczas swojej pracy zawodowej uczestniczył w wielu badaniach, projektach, konferencjach i misjach naukowych. Współpracował z licznymi naukowcami z całego świata.

            Ważną dziedziną działalności zawodowej prof. P. Micka był udział w pracach organizacyjnych na rzecz macierzystej Uczelni. Czynnie uczestniczył w pracach licznych senackich i wydziałowych komisji oraz komitetów naukowych i organizacyjnych konferencji naukowych. Był członkiem lub przewodniczącym komitetu organizacyjnego 16 konferencji międzynarodowych, w tym m.in. International Conference on „Biotechnology and Welfare in Animal Husbandry” in conjunction with a Havemeyer Fundation (USA) Session “Fertility and Assisted Reproduction in Horses”, 15-16 June, 2015; Kraków, Poland.

            Serdecznie gratulujemy osiągniętych sukcesów i stopni naukowych. Dołączamy się do Pieśni Gaudeamus igitur, która wznosi okrzyki na cześć akademii i jej profesorów: „Vivat academia,
            vivant professores” (Niech żyje akademia, niech żyją profesorowie). Całe środowisko Zespołu Szkół Agrotechniczno -  Ekonomicznych w Weryni zalicza profesora Piotra Micka do najznakomitszych osobowości z pośród ponad 10 tyś. absolwentów. Jest On również przykładem dla obecnych uczniów, że można osiągać sukcesy i satysfakcję dzięki wytrwałemu rozwijaniu swoich pasji i zainteresowań.

            (materiał zredagowany w oparciu o informację „Nominacje profesorskie 2020 - prof. dr hab. inż. Piotr Micek)

            Opracowanie: Witold Cesarz

          • Europejski sukces ZSA-E w Weryni

          • Po raz kolejny udowodniliśmy, że Zespół Szkół Agrotechniczno–Ekonomicznych w Weryni jest liderem w pozyskiwaniu funduszy ze środków programu Erasmus+. Nasz nowy projekt „Food Redefined” (Nowa definicja żywienia) został bardzo dobrze oceniony i uplasował się na 44 miejscu na 312 wniosków złożonych z całego kraju. Projekt uzyskał dofinansowanie w wysokości 122 972,00 euro. Koordynatorem całego projektu jest nasza szkoła. Projekt rozpocznie się 1 września 2020 r. i będzie trwał 2 lata. W tym czasie 24 uczniów w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz 6 nauczycieli wyjedzie na tygodniowe warsztaty do szkół partnerskich we Francji, Chorwacji oraz Portugalii. Wizyta partnerska w naszej szkole zaplanowana jest na czerwiec 2021 r. Podczas wizyty w Chorwacji nasi uczniowie będą doszkalać swoje umiejętności związane z kuchnią śródziemnomorską oraz wykorzystaniem naturalnych składników do przygotowania potraw. Wizyta w Portugalii wzbogaci naszą wiedzę o kuchnię Zero Waste (czyli jak wykorzystać cały produkt nie marnując niczego) oraz przygotowywanie ekologicznych napoi i koktajli. Francuzi będą nas uczyć jak przygotowywać potrawy w niskich temperaturach, aby nie traciły swych wartości oraz wykorzystania produktów organicznych. Każda wizyta będzie dla nas niesamowitym doświadczeniem edukacyjnym jak również turystycznym i społecznym. Całość projektu realizowana będzie w języku angielskim, a nasi uczniowie wraz z kolegami i koleżankami z Francji, Portugalii i Chorwacji będą tworzyć wideoblog z przepisami, z których finalnie powstanie książka. Już nie możemy się doczekać spotkania!

            Autor: A. Stąpor

          • Szczegóły rekrutacji

          • W terminie od 13 do 18 sierpnia  rodzic kandydata zakwalifikowanego potwierdza wolę przyjęcia do szkoły w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu o ile nie zostały one złożone w uzupełnieniu wniosku o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej.

            Ogłoszenie listy uczniów przyjętych do Zespołu Szkół Agrotechniczno - Ekonomicznych w Weryni nastąpi w dniu 19 sierpnia do godz. 14.00 na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej szkoły.

          • Sierpień - miesiącem szczególnych rocznic historycznych

          •          Sierpień jest miesiącem ważnym w naszej pamięci narodowej. W tym miesiącu rozegrały się w minionym XX wieku wydarzenia o szczególnym znaczeniu. O kilku z nich należy wspomnieć. Będą to znane, nagłośnione, ale też mniej znane,  raczej skromne, mające niemały wpływ na dalsze losy narodu polskiego.

                     W 1914 roku spełnił się sen kilku pokoleń Polaków.  Przeciwko sobie stanęli zaborcy Rosja, Austria i Prus. Rozpoczęła sie I wojna światowa. Kilku polskich patriotów na czele z Józefem Piłsudskim postanowiło wykorzystać rozpoczęty konflikt wojenny do zorganizowania powstania narodowego. W dniu 6 sierpnia 1914 roku z krakowskich Oleandrów wyruszyła I Kompania Kadrowa w kierunku Królestwa Polskiego. W przemówieniu wygłoszonym kilka dni wcześniej do jej żołnierzy Józef Piłsudski mówił: "Odtąd nie ma ani Strzelców, ani Drużyniaków. Wszyscy, co tu jesteście zebrani, jesteście żołnierzami polskimi.(...) Jedynym waszym znakiem jest odtąd orzeł biały". Celem tych działań było poderwanie Polaków do wspólnej walki przeciw zaborcom. Kompania przybyła do Kielc w zaborze rosyjskim w dniu 12 sierpnia 1914 roku . Śmiałkowie nie uzyskali poparcia od rodaków w Królestwie, ale przypomnieli, że należy zrobić wszystko, aby odzyskać wolność.

                    Polacy musieli czekać, jeszcze 4 lata na odzyskanie niepodległości, do 1918 roku. Niestety o granice i terytorium trzeba było nadal walczyć z wieloma wrogami.

                     100 lat temu, 15 sierpnia 1920 r., na przedpolach Warszawy rozegrała się decydująca bitwa wojny polsko-bolszewickiej. Określana mianem „cudu nad Wisłą” i uznawana za 18 przełomową bitwę w historii świata zadecydowała, o zachowaniu przez Polskę niepodległości i uratowaniu Europy przed bolszewizmem. Dla upamiętnienia tego wydarzenia sejm RP ustanowił rok 2020 Rokiem Bitwy Warszawskiej. „Bohaterskie Wojsko Polskie na czele z Marszałkiem Józefem Piłsudskim, wspieranym m.in. przez szefa sztabu generalnego – gen. Tadeusza Jordana-Rozwadowskiego, obroniło niepodległość Polski. Zwycięstwo przekreśliło też plany rozszerzenia rewolucji bolszewickiej na Europę Zachodnią” – zaznaczono w uchwale sejmu RP. Klęska bolszewików zapewniła przetrwanie jej niepodległości i zdaniem większości historyków uchroniła całą Europę przed panowaniem komunizmu. Naród polski stanął na wysokości zadania uczynił wszystko aby obronić zagrożoną niepodległość .

                     Również w sierpniu 1919 roku Polacy na Górnym Śląsku stanęli do walki przeciwko Niemcom. Zaczyna sie cykl powstań śląskich. Po raz drugi o wolność Śląska walczą Polacy 19/20 sierpnia 1920 roku. Dzięki niezwykłemu uporowi i determinacji Polaków na Śląsku, część tych ziem została przyłączona do Polski.

                    Kolejnym wydarzeniem w naszej XX wiecznej historii było powstanie warszawskie. Wśród powstańców byli też ci, którzy widzieli Viktorię Polski w 1920 roku. Niestety po przeciwnej stronie był tez Stalin, który walczył w 1920 roku i widział klęskę swojej Armii Czerwonej. W 1944 roku stał przed Warszawą jako przywódca państwa , które miało ,,wyzwolić" Polskę spod okupacji niemieckiej. Wiedział o tragicznej sytuacji powstańców ,ale nie zgodził się na udzielenie im pomocy. Nie zezwolił nawet na lądowanie samolotów, niosących pomoc dla walczących powstańców. Była to jego zemsta za sierpień z 1920 roku . Niestety skuteczna. Powstańcy przegrali ponosząc straszne straty. Powstanie Warszawskie było największą akcją zbrojną podziemia w okupowanej przez Niemców Europie. Planowane na kilka dni, trwało ponad dwa miesiące. Jego militarnym celem było wyzwolenie stolicy spod niezwykle brutalnej niemieckiej okupacji, pod którą znajdowała się od września 1939. Dowództwo Armii Krajowej zakładało, że Armii Czerwonej zależeć będzie ze względów strategicznych na szybkim zajęciu Warszawy. Przewidywano, że kilkudniowe walki zostaną zakończone przed wejściem do miasta sił sowieckich. Oczekiwano również pomocy ze strony aliantów. Opanowanie miasta przez AK przed nadejściem Sowietów i wystąpienie w roli gospodarza przez władze Polskiego Państwa Podziemnego w imieniu rządu polskiego na uchodźctwie miało być atutem w walce o niezależność wobec ZSRR, ale te plany nie były na rękę Rosjanom. Powstanie upadło.

                    Po II wojnie światowej Polska została uzależniona od komunistycznej Rosji. Polacy nie poddali. Mimo strasznych ofiar poniesionych pod okupacją rozpoczęły się protesty społeczeństwa od1956 roku. Żądano nie tylko poprawy sytuacji gospodarczej, ale też wypuszczenia więźniów politycznych . Przez lata trwały strajki, protesty. Społeczeństwo nie pogodziło sie z narzuconą władzą. W latach 70-tych powstały organizacje opozycyjne . Sytuacja w kraju na przełomie lat 70 /80-tych była tak tragiczna, że dochodzi do ogólnonarodowego buntu. Powstał wieki ruch społeczny ,,Solidarność". W wyniku zdecydowanej postawy i determinacji Polaków władza komunistyczna po raz pierwszy ustąpiła. 40 lat temu, 14 sierpnia 1980 r., w Stoczni Gdańskiej wybuchł strajk w obronie zwolnionej działaczki Wolnych Związków Zawodowych Anny Walentynowicz. Dwa dni później utworzono Międzyzakładowy Komitet Strajkowy, w którego skład weszli przybyli do stoczni delegaci z innych strajkujących zakładów. Spisano 21 postulatów MKS. Pierwszym i najważniejszym było utworzenie niezależnych od władzy i pracodawców związków zawodowych. 31 sierpnia jeden z przywódców strajku, Lech Wałęsa, i wicepremier Mieczysław Jagielski podpisali porozumienie gdańskie. MKS deklarował zakończenie trwającego dwa tygodnie protestu. Delegacja rządowa zgodziła się m.in. na utworzenie nowych, niezależnych, samorządnych związków zawodowych, prawo do strajku, budowę pomnika ofiar Grudnia 1970, transmisje niedzielnych mszy świętych w Polskim Radiu i ograniczenie cenzury. Andrzej Kołodziej, jeden z sygnatariuszy Porozumień Sierpniowych z 1980 r., działacz pierwszej „Solidarności” i „Solidarności Walczącej” twierdzi, że ,,Porozumienia Sierpniowe to fundament naszej na nowo odzyskanej niepodległości i naszego nowego bytu". Do tamtej chwili w zasadzie wszystkie protesty kończyły się rozwiązaniami siłowymi – totalitarna władza pokazywała swoją siłę i wszystko było tłamszone, niszczone. To był natomiast pierwszy moment, kiedy poczułem, że zwyciężyliśmy. Oczywiście miałem świadomość, że czeka nas ciągła walka o realizację tych porozumień, ale już sama zgoda na podpisanie pierwszego punktu – zgoda na utworzenie wolnych, samorządnych związków zawodowych w totalitarnym systemie komunistycznym – to była rzecz nie do przecenienia".

            Podsumowując, w miesiącu sierpniu w naszej historii rozgrywały sie niezwykle ważne wydarzenia. W ostatnich dniach również w sierpniu odbyło sie uroczyste zaprzysiężenie prezydenta RP Andrzeja Dudy. Cieszmy się i doceniajmy, że mimo problemów w naszej ojczyźnie żyjemy w okresie pokoju. Miejmy nadzieję , że prezydentura Andrzeja Dudy jest klamrą zamykającą okres ciężkich wydarzeń w naszej historii. Jesteśmy pokoleniem , które w pokoju może budować swoją przyszłość osobistą i ojczyzny. Pamiętajmy jednak o naszych bohaterach z różnych wydarzeń sierpniowych, którzy ponieśli najwyższą cenę, oddając życie za wolną Polskę. Cześć i chwała bohaterom!

            Autor: B. Olszówka

            Opr: dzieje.pl

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub
        17 227 13 32
        numery wewnętrzne:
        101 sekretariat
        103 dyrektor
        105 zastępca dyrektora
        107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa


        Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz
        zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk
        beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg
        elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca:
        Powiat Kolbuszowski
        ul. 11-go Listopada 10
        36-100 Kolbuszowa
        NIP 814-15-73-682

        Odbiorca:
        Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni
        Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie