• Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

          • Na całym świecie 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony przez ONZ. Głównym przesłaniem tego dnia jest podnoszenie świadomości społecznej na temat spektrum autyzmu, zaś motywem obchodów jest KOLOR NIEBIESKI. Uczniowie naszej szkoły również bardzo chętnie przyłączyli się do akcji. Ubrani na niebiesko sadzili w szkolnym ogrodzie niebieskie bratki.ucWszystkie podjęte działania miały na celu podniesienie świadomości naszych uczniów na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na problemy i potrzeby osób z autyzmem. 

            Autor: Anna Drewnicka

          • Marzec - miesiąc Frankofonii

          • 26 marca odbył się XVIII  Powiatowy konkurs wiedzy o Francji i krajach frankofońskich organizowany przez Liceum Ogólnokształcące w Kolbuszowej. Uczestnicy konkursu musieli  wykazać się wiedzą o Francji, frankofonii oraz Szwajcarii.

            Po podsumowaniu punktów z części pisemnej
            3 miejsce ex aequo zajęły  Julia Rząsa z 3et i Wiktoria Rząsa z 2et.

            W konkursie plastycznym „Pays francophones à l’affiche”
            1 miejsce zajęła Natalia Wit z 5z, która wybrała Belgię.
            2 miejsce Alicja Mazur z 3az przedstawiając Rumunię.

            Wyróżnienie otrzymała Wiktoria Rząsa z 2et  (Madagaskar) .               

            Gratulujemy

          • Dzień wody 2024

          • Uczestniczyliśmy w akcji zorganizowanej z okazji Światowego Dnia Wody we współpracy z Polską Akcją Humanitarną (PAH) w dniach 25-27 marca. To było niesamowite wydarzenie, które skupiło uwagę na jednym z najważniejszych problemów współczesnego świata - wodzie.

            Wszyscy czuliśmy, że bierzemy udział w czymś ważnym i znaczącym dla naszej planety. Przygotowując się do tego wyjątkowego wydarzenia, poświęciliśmy wiele czasu i wysiłku, aby w sposób kreatywny i edukacyjny przekazać przesłanie dotyczące globalnego wyzwania, jakim jest woda.

            Nasza gazetka szkolna, będąca jednym z elementów akcji, została opracowana na podstawie infografik otrzymanych od PAH. Dzięki nim mogliśmy wyraźnie przedstawić różne aspekty problematyki wody na całym świecie.

            Zaczęliśmy od dyskusji na temat kryzysu klimatycznego i jego bezpośredniego związku z zasobami wodnymi. Przeanalizowaliśmy sytuację w Polsce, gdzie pomimo obfitości opadów deszczu, mamy problemy z gospodarowaniem wody, szczególnie w okresach suszy.

            Przyjrzeliśmy się również dramatycznemu kryzysowi wodnemu, jaki miał miejsce w Kapsztadzie, gdzie miasto było na granicy wyczerpania zasobów pitnej wody. Ta historia pokazała nam, jak ważne jest odpowiednie zarządzanie zasobami wodnymi.

            Kolejnym tematem była wirtualna woda i jej znaczenie w naszym codziennym życiu. Dowiedzieliśmy się, że każdy produkt, który spożywamy, ma swoją "niewidzialną" ilość wody zużywaną podczas produkcji. Przeanalizowaliśmy ślad wodny różnych produktów spożywczych, a nawet dowiedzieliśmy się o produkcji róż w Kenii i jej wpływie na zasoby wodne.

            Filmy i animacje przygotowane przez PAH (Polską Akcję Humanitarną) dostarczyły nam wnikliwych spostrzeżeń i inspiracji do działania na rzecz ochrony środowiska.

            Podczas dyskusji poruszyliśmy również temat działań, jakie możemy podjąć, aby ograniczyć zużycie wody w różnych sektorach naszego życia.

             "Być jak koliber" - czyli dbać o każdą kroplę wody,

             "Woda nie tylko w kranie" - czyli doceniać i chronić wszystkie źródła wody na ziemi,

            "Oszczędzanie wody to za mało" - czyli podejmować również działania mające na celu poprawę jakości zasobów wodnych i zapobieganie ich zanieczyszczeniu.

            Te zajęcia skłoniły nas do refleksji nad naszym codziennym zużyciem wody oraz zachęciły do podejmowania działań na rzecz ochrony naszych zasobów wodnych.

            Autorzy: Uczestnicy z opiekunem B. Twardowską

          • Podróż do krainy faraonów

          • Dzisiejsze spotkanie młodzieży z przyrodnikiem z grupy Trzask przeniosło nas do kraju faraonów i piramid - Egiptu. Przybliżyło nam dwie historie tego niezwykłego kraju - starożytną i nowożytną, odkrywając fascynujące fakty i legendy. Zaczęliśmy od Starożytnego Egiptu, gdzie poznaliśmy tajemnice faraonów, ich wierzenia oraz niezwykłe metody mumifikowania zwłok, które obejmowały nawet zwierzęta! Wspomnienia o Dolinie Królów, grobowcach i piramidach były prawdziwie fascynujące, a historia Tutanchamona przyciągnęła naszą uwagę. Przenosząc się do Nowożytnego Egiptu, poznaliśmy problem przeludnionej stolicy, rewolucji i codziennego życia mieszkańców. Dyskutowaliśmy o historii budowy nowej stolicy, rozmachu tego przedsięwzięcia, losach nowego Kairu nie pomijając roli Nilu w życiu Egipcjan - ta rzeka od wieków stanowi podstawę egipskiej cywilizacji. Zagłębiliśmy się w tajemnice Miejsca Umarłychi byliśmy zdumieni że żyje tam ok 3 miliony mieszkańców na cmentarzu, poznając ich codzienne życie. Następnie przeszliśmy do historii Kanału Sueskiego, dowiadując się, kto czerpie z niego zyski i dlaczego jest on tak pilnie strzeżony.

            Na koniec, wyjechaliśmy na pustynię Saharę, poznając egipską kulturę i życie codzienne, odwiedzając targ wielbłądów, gdzie dzieci spędzają czas zamiast chodzić do szkoły. Przenosząc się w głąb pustynnego krajobrazu, doświadczyliśmy jego różnorodności między czarną i białą pustynią. Mimo że nie mieliśmy okazji osobiście dotknąć piasku pustyni ani zobaczyć wielbłądów na żywo, wirtualna podróż była dla nas niezwykle emocjonującym i inspirującym doświadczeniem.

            Po spotkaniu, mieliśmy okazję bliżej przyjrzeć się rekwizytom i pamiątkom przywiezionym z tego magicznego miejsca. Podczas oglądania rekwizytów naszym oczom ukazały się papirusy, pałki do wielbłądów, egipskie lampy, a nawet symboliczne pióro używane do ważenia serca po śmierci. Ta symboliczna relikwia z egipskiej kultury głęboko nas zaintrygowała i dodatkowo rozbudziła naszą ciekawość. Mogliśmy dotknąć egipskich artefaktów i poczuć ich ducha, co stanowiło niezwykłe i niezapomniane doświadczenie!

            Już nie możemy doczekać kolejnych spotkań, które pozwolą nam zgłębiać tajemnice i historię innych kultur!

            Autorzy: Uczestnicy spotkania z opiekunem B. Twardowską

             

             

             

          • I ♥ Powiat Kolbuszowski

          • Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu "I ♥ Powiat Kolbuszowski" za udział i wysiłek włożony w przygotowanie swoich prac. Chcemy serdecznie pogratulować wszystkim uczestnikom, a zwłaszcza Agnieszce Dziewic, która zdobyła trzecie miejsce za zdjęcie pt. "z dawnych lat". Jest to duże wyróżnienie i dowód wielkiego talentu! W konkursie brali również udział: Gabriela Sadecka, Anna Gąsior, Barbara Serafin i Krzysztof Gola. Ogłoszenie list laureatów odbyło się w starostwie powiatowym w Kolbuszowej. Nagrody wręczał wicestarosta Wojciech Cebula, który dziękował za przybycie i udział w konkursie. Dorota Frankiewicz Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej zaprosiła wszystkich uczestników do udziału w kolejnej edycji konkursu, który odbędzie się już za rok.

            Mamy nadzieję, że wielu utalentowanych i pełnych pasji uczestników z naszej szkoły weźmie udział w kolejnych konkursach fotograficznych. Etap szkolny konkursu był zorganizowany przez Szkolne Koło Fotograficzne i opiekuna koła Witolda Cesarza. Gratulujemy jeszcze raz wszystkim i życzymy dalszych sukcesów w twórczej działalności!

            Autor: Witold Cesarz

          • Narowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów

          • 24 marca obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów. 80 lat temu 24 marca 1944 roku podczas II wojny światowej w Markowej na podkarpaciu Niemcy bestialsko zamordowali rodzinę Ulmów (2 rodziców i ich 7 dzieci). Ulmowie ukrywali w swoim domu  2 rodziny żydowskie (8 osób), które też zginęły. Sejm w 2018 roku w ustanowił to święto aby wspominać bohaterów, Polaków, którzy odważyli się pomagać ludności żydowskiej mimo grożącej im śmierci. Polska była jedynym krajem w Europie, w którym Niemcy wprowadzili karę śmierci za udzielenie pomocy Żydom. W minioną niedzielę prezydent RP Andrzej Duda będąc w miejscu strasznej zbrodni  w Markowej powiedział, że „Są przykładem dla świata, dla Polaków wielkim wzorcem i dumą”. 11 września 2023 r. Ulmowie zostali beatyfikowani podczas uroczystej Mszy św. w Markowej.

            Podczas wojny w naszej Kolbuszowej byli również Polacy, którzy pomagali Żydom. Rodzina Kozłowskich przez blisko rok ukrywała dwóch Żydów. Do naszej szkoły uczęszczali prawnukowie Kozłowskich. Na lekcjach opowiadali o strasznych chwilach z przeszłości ich przodków. „Dziadkom żyło się bardzo ciężko. Dom Kozłowskich został spalony w czasie wojny. Z całego gospodarstwa została tylko stodoła, w której później ukrywali się dwaj Żydzi. Po pożarze Kozłowscy zamieszkali po drugiej stronie drogi, u siostry Józefa. Od początku wojny do końca życia Anna Kozłowska była przykuta do łóżka ciężką chorobą. Mimo tylu przeciwności losu zdecydowali się pomóc tym, których los doświadczył jeszcze okrutniej. Ukrywając Żydów Kozłowscy liczyli się z tym, że jeżeli wyjdzie to na jaw, to Niemcy wymordują ich całą rodzinę. Ogromne ryzyko bardzo mocno odbiło się na zdrowiu Anny i Józefa. Kozłowscy przeżyli wiele trudnych chwil. W maju 1944 roku w ich stodole na trzy dni zakwaterowali się niemieccy żołnierze. Po tym wydarzeniu Józef Kozłowski popadł w depresję. Bał się, że tylko kwestią czasu jest wytropienie ukrywających się Żydów. Na szczęście los czuwał nad nimi i ich podopiecznymi. Wszyscy szczęśliwie doczekali wyzwolenia w lipcu 1944 roku.”

             W 2011 roku  Anna i Józef  i Kozłowscy  pośmiertnie zostali odznaczeni medalem „Sprawiedliwi wśród Narodów Świata”.

            „Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata to odznaczenie przyznawane od 1963 roku przez Instytut Yad Vashem z Jerozolimy osobom, które podczas II wojny światowej niosły bezinteresowną pomoc prześladowanym Żydom. Wśród tych bohaterów, znaleźli się państwo Kozłowscy. Od jesieni 1943 do lipca 1944 roku ukrywali oni w swoim gospodarstwie uciekinierów z niemieckiego obozu pracy”.

            https://korsokolbuszowskie.pl/wiadomosci/rodzina-z-kolbuszowej-ukrywala-dwoch-mlodych-zydow-jednego-z-nich-wspomina-jego-corka/nMRLPxglTT00qlun4Z9n

            https://sprawiedliwi.org.pl/pl/historie-pomocy/historia-pomocy-rodzina-kozlowskich

            Autor: Barnadeta Olszówka

          • Dzień Kolorowej Skarpetki

          • 21 marca obchodzony jest jako Dzień Kolorowej Skarpetki czyli Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Choć większości ten dzień kojarzy się z pierwszym dniem wiosny jest to także dzień zwrócenia szczególnej uwagi na potrzeby osób z Zespołem Downa. Ta data nie jest przypadkowa i nawiązuje do obecności u tych osób dodatkowego, trzeciego chromosomu w 21. parze chromosomów. Święto to zostało ustanowione w 2005 r. z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, natomiast od 2012 r. organizowane jest pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ).

            Zakładając tego dnia kolorowe skarpetki (nie do pary) okazujemy swoją otwartość wobec odmienności ludzi, budujemy świadomość oraz poczucie wrażliwości i tolerancji wobec wszystkich osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

            Uczniowie naszej szkoły również bardzo chętnie włączyli się do świętowania tego dnia zakładając dwie różne skarpetki. 

            Autor: Anna Drewnicka

          • Turniej tenisa stołowego o Puchar Burmistrza Kolbuszowej

          • W sobotę 16.02.2024r. odbył się w Szkole Podstawowej w Kolbuszowej Górnej turniej tenisa stołowego o Puchar Burmistrza Kolbuszowej. Organizatorem była Fundacja Na Rzecz Kultury Fizycznej I Sportu w Kolbuszowej, UKS Spartakus SP w Kolbuszowej Górnej. W turnieju wzięła udział uczennica naszej szkoły Marcelina Kopeć. W kategorii dziewcząt ze szkół ponadpodstawowych zajęła III miejsce. Otrzymała pamiątkową statuetkę oraz nagrodę rzeczową. Gratulujemy sukcesu.

            Autor: Andrzej Żywiec

          • Witaj wiosno!

          • 21 marca - Dzień Wagarowicza to stały punkt w uczniowskim kalendarzu - ale nie naszym! Tradycją w ZSA-E w Weryni jest witanie wiosny przy dźwiękach muzyki oraz śmiechu. Samorząd uczniowski przygotowuje zabawy dla uczniów, podczas których istnieje możliwość wykazania się wiedzą oraz umiejętnościami. Imprezie towarzyszy promocja sportowego stylu życia. W tym roku młodzież rywalizowała w 11 konkurencjach polegających m.in. na zrobieniu bibułowych kwiatków, ludzików ze śrubek, zdjęcia klasowego w tle z balonową ścianką. Swoją kreatywnością można było się wykazać tworząc wiersz o tematyce wiosennej, sprawnością w rzucie do kosza, a spostrzegawczością podczas poszukiwań sprytnie ukrytych pośród drzew zwierzątek czy też liczeniu ławek znajdujących się w otoczeniu szkoły. Zwycięzcy zostali ostatecznie wyłonieni po rozwiązaniu wiosennego testu z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!

            Rozgrywki międzyklasowe:

            I miejsce:  klasa 5ae

            II miejsce: klasa 5z

            III miejsce: klasa 4aez

            Wiosenny stój:

            Kamil Stawarz 2kd

            Anna Gąsior 1ez

            Kamil Kopeć 3et

            Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział, a nauczycielom za czuwanie nad bezpiecznym przebiegiem imprezy.

            Autorzy: Samorząd Uczniowski wraz z opiekunem I.Pogodą

          • Oczekując Wielkanocy

          • W tygodniu poprzedzającym uroczysty wjazd Jezusa do Jerozolimy uczniowie klas 3km, 3az, 5ae oraz 1ez i 2az ZSA-E w Weryni wraz z nauczycielem religii p. Anastazją Antosz wykonali okolicznościowe Palmy Wielkanocne. Wszystkie konieczne elementy i ozdoby są efektem zaangażowania i kreatywności młodzieży. Wszystkim uczniom za radosną, twórczą i sympatyczną współpracę bardzo dziękuję.

            Niech radość Niedzieli Palmowej wypełnia naszą codzienność w oczekiwaniu na piękno Wielkiej Nocy.

            Autor: Anastazja Antosz

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub
        17 227 13 32
        numery wewnętrzne:
        101 sekretariat
        103 dyrektor
        105 zastępca dyrektora
        107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa


        Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz
        zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk
        beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg
        elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca:
        Powiat Kolbuszowski
        ul. 11-go Listopada 10
        36-100 Kolbuszowa
        NIP 814-15-73-682

        Odbiorca:
        Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni
        Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie