Moja firma
W ramach realizacji projektu ,, Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość” od połowy lutego do końca marca 2021 r. odbywały się zajęcia pozalekcyjne pt. ,,Zakładam i prowadzę własną firmę”. Projekt realizowany jest z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. W działaniu projektowym uczestniczyli uczniowie klasy drugiej kształcący się w Technikum w zawodzie technik ekonomista. Zajęcia w wymiarze łącznie 21 godzin lekcyjnych w formie online poprowadziła pani Ewa Serafin. Głównym założeniem zajęć pozalekcyjnych realizowanych w ramach projektu było zapoznanie uczniów szkoły średniej z procedurą zakładania i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Uczniowie dowiedzieli się, że prowadzenie własnej działalności gospodarczej daje szerokie szanse rozwoju, pozwala na zdobycie doświadczenia zawodowego poprzez możliwość wykonywania pracy w różnych dziedzinach.
Prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie należy jednak do najłatwiejszej pracy i wiąże się z czynnościami takimi jak: zarządzanie firmą, opracowywanie planów marketingowych, gospodarowanie finansami, przestrzeganie obowiązującego prawa czy prowadzenie właściwej dokumentacji. Zajęcia projektowe miały formę wykładów oraz warsztatów, podczas których uczniowie sporządzali
w 5 grupach dokumenty w ramach biznesplanu.
Na początku ekonomiści dowiedzieli się czym jest biznesplan własnej działalności gospodarczej po co i kiedy należy go przygotować. Każda grupa wybrała określony rodzaj działalności gospodarczej, dla której następnie sporządzała poszczególne elementy tego właśnie biznesplanu. Nie lada wyzwaniem było nie tylko nazwanie firmy i określenie jej przedmiotu działalności, ale także sporządzenie analizy SWOT, opracowanie struktury organizacyjnej, przygotowanie reklamy, bilansu czy rachunku zysków i strat.
Uczniowie w trakcie prowadzonych zajęć pozalekcyjnych mieli możliwość współpracy, korelacji pomiędzy sobą i nauczycielem, a przede wszystkim możliwość działania praktycznego. W efekcie tych wszystkich czynności każda grupa opracowała swój biznesplan, który na końcowych zajęciach uczniowie prezentowali. Należy dodać, że było mnóstwo emocji, głównie radości, przy ich przedstawianiu. Na pewno był to doskonały cykl lekcji pokazujący jak w praktyce założyć i prowadzić własną firmę. Uczestnicy projektu mają świadomość, że prowadzenie własnej firmy nie jest działaniem nieosiągalnym - wręcz przeciwnie - przekonali się oni, że założenie i prowadzenie firmy może być szansą na zorganizowanie sobie i innym osobom zatrudnienia, może być szansą na własny rozwój i realizację pasji czy zainteresowań zawodowych, a także nawiązywaniem i rozwojem współpracy z innymi podmiotami. Prowadzenie firmy wiąże się z umiejętnością wykorzystania zdobywanej w szkole wiedzy, kreatywności i pomysłowości z odpowiedzialnością sumiennością i elastycznym kreatywnym działaniem. Założenie firmy z pewnością jest wyzwaniem, ale to ,,do otwartych świat należy” – tak spuentowali udział w zajęciach pozalekcyjnych uczestnicy. Kto wie może niektórzy swoje biznesplany przełożą na realia i założą własne firmy.
Ewa Serafin, Beata Bryk
Sprawdzony przez K. Wachowska