• Sprzątamy dla Polski w pięknym otoczeniu szkoły

          • W październiku 2024 roku nasze klasy tj. II ez i II at wzięły udział w ogólnopolskiej akcji „Sprzątamy dla Polski 2024”. Razem z nauczycielami przedmiotów przyrodniczych postanowiliśmy posprzątać teren wokół naszej szkoły, która znajduje się w jednym z najpiękniejszych zakątków powiatu kolbuszowskiego. Wszyscy wiemy jak wyjątkowe jest to miejsce i jak ważne jest dbanie o jego czystość, dlatego chętnie włączyliśmy się do działania. Podczas sprzątania znaleźliśmy sporo śmieci – niestety, nie każdy potrafi docenić piękno przyrody i zostawia po sobie nieporządek. Uzbrojeni w worki na śmieci i rękawiczki szybko uporaliśmy się z problemem. Każdy z nas czuł, że robi coś ważnego – nie tylko dla nas, ale dla całej lokalnej społeczności. Przy okazji mieliśmy szansę spędzić czas na świeżym powietrzu i docenić to, jak niezwykłe jest otoczenie naszej szkoły. Oprócz sprzątania, nauczyliśmy się też identyfikacji grzybów! Przyglądaliśmy się różnym gatunkom rosnącym w okolicznych lasach i pod okiem nauczycieli dowiedzieliśmy się, jak rozpoznać bezpieczne grzyby. Było to nie tylko fascynujące, ale też bardzo praktyczne – podczas akcji udało nam się zebrać sporo podgrzybków i borowików ceglastoporych. Sprzątanie okolic szkoły to dla nas nie tylko obowiązek, ale i przyjemność. Las, który nas otacza, nie tylko tworzy niesamowity klimat do nauki i odpoczynku, ale też inspiruje do troski o naturę. Czujemy , że dzięki temu miejscu mamy więcej spokoju i przestrzeni do rozwoju naszych pasji oraz pomysłów. Udział w akcji „Sprzątamy dla Polski”  to nie tylko sprzątanie – to także sposób na to, aby pokazać, że dbamy o nasze otoczenie. Dzięki temu nasze lasy, parki i ścieżki spacerowe pozostaną piękne na długie lata, a my będziemy mogli z dumą powiedzieć, że to także nasza zasługa. Do tego wszystkiego udało nam się jeszcze wzbogacić wiedzę o przyrodzie i wrócić z pełnym koszem grzybów!

            Jesteśmy dumni, że mogliśmy wziąć udział w tej akcji i mamy nadzieję, że takich inicjatyw będzie więcej. Chcemy, żeby nasze otoczenie zawsze było czyste i zachwycało innych swoją naturalną urodą!
            Uczniowie klasy II ez i II at z opiekunami B. Twardowską i M. Król

          • Klimatyczna miejscówka - Nasza Zielona Przygoda

          • Praca nad projektem „Klimatyczna Miejscówka” była nas niezapomnianym doświadczeniem. Każdy etap - od pierwszych szkiców, aż po ostatnie nasadzenia - był wyzwaniem, ale także źródłem ogromnej satysfakcji. Stworzyliśmy przestrzeń, która nie tylko wzbogaca naszą szkołę, ale także uczy o ekologii i zrównoważonym rozwoju.

            Tworzenie strefy relaksu było czymś wyjątkowym. Drewniane ławki i stoły, które zbudowaliśmy z odzyskanych materiałów, nie tylko wyglądają pięknie, ale też przypominają nam o idei recyklingu. Kiedy usiedliśmy na jednej z ławek po zakończonej pracy, czuliśmy dumę, że stworzyliśmy miejsce, w którym będziemy mogli odpoczywać, uczyć się i reflektować nad kwestiami ochrony klimatu.

            Kolejnym elementem był łapacz wody deszczowej i kiedy woda po raz pierwszy zaczęła spływać do oczka, poczuliśmy ogromną radość. Ten moment był jak nagroda za cały wysiłek. W ramach projektu powstał też kompostownik, łąka kwietna, tablica edukacyjna, hotel dla owadów, zielona ściana oraz warzywnik na zioła i owoce. Dzięki naszej pracy wszystkie elementy projektu tworzą jedną spójną całość.

            Praca nad „Klimatyczną Miejscówką” nauczyła nas, jak wiele możemy osiągnąć, gdy działamy razem. To nie tylko przestrzeń – to symbol naszej odpowiedzialności za planetę i za przyszłe pokolenia. Każde nasadzenie, każdy element architektoniczny jest przypomnieniem, że małe działania mają ogromne znaczenie.

            „Klimatyczna Miejscówka” to początek czegoś większego – ekologicznej podróży, którą będziemy kontynuować dzięki projektowi „Eko Szkoła 2025”. Wiemy, że to dopiero pierwszy krok, ale jesteśmy pełni optymizmu.

            Realizacja projektu była możliwa dzięki wsparciu finansowemu z Nadleśnictwa Kolbuszowa oraz projektu MP Health Direct realizowanego w naszej szkole.

            Członkowie szkolnej grupy klimatycznej oraz projektu MPHD.

             

          • Pierwsza pomoc psychologiczna wzmacnia i ratuje zdrowie!

          • 10 października przypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Obchodzony od 1992 roku został zapoczątkowany przez  Światową Federację Zdrowia Psychicznego, która już wtedy zauważyła, że wiele czynników, które nas otaczają wpływa na pogarszanie się dobrostanu psychicznego ludzkości. Codzienny stres, dynamiczne tempo życia, brak czasu dla siebie i innych, brak czasu na odpoczynek i wyciszenie od nadmiernych bodźców sprzyjają pojawieniu się zaburzeń w strefie emocjonalnej i psychicznej.
            Przykładowo depresja stanowi czwartą spośród najczęściej występujących chorób, a prognozuje się, że pod koniec bieżącej dekady zajmie pierwsze miejsce. Niepokojącym trendem jest rosnący problem kłopotów ze zdrowiem psychicznym w gronie osób młodych. Skala problemu zobowiązuje nas wszystkich do troski o psychikę – swoją i młodszych pokoleń.
            W Zespole Szkół Agrotechniczno – Ekonomicznych w Weryni także zwróciliśmy uwagę na dobrostan psychiczny każdego człowieka. Tegoroczne hasło każe nam zwrócić baczniejszą uwagę na zdrowie psychiczne w miejscu pracy. Według badań co czwarty Polak każdego dnia w pracy odczuwa stres. To może prowadzić do wypalenia zawodowego i skutkować częstszymi zwolnieniami, także z powodu uszczerbku na zdrowiu psychicznym. Także młodzi idąc szybko do pracy, przeżywając zderzenie z realiami rynku pracy, nierzadko są przygnębieni i zestresowani. Dobrze, żeby spotkali się wtedy z życzliwością i wsparciem. Z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego powstała w naszej szkole okolicznościowa gazetka, a wszyscy uczniowie i nauczyciele otrzymali wskazówki, jak w sposób podstawowy zadbać o siebie i innych. Zachęcamy do korzystania z nich na bieżąco, każdego dnia!
            W dystrybucję materiałów zaangażował się uczeń III k-d Szymon Mytych. Serdecznie dziękuję za pomoc!

            Autor: M. Szpyt, psycholog szkolny.

          • Książka na weekend

          • „Gdzie śpiewają raki” to wysmakowana oda do świata przyrody, wzruszająca fabuła o dojrzewaniu i zaskakująca relacja z procesu. Owens przypomina, że dzieciństwo nas kształtuje definitywnie i że wszyscy bez wyjątku podlegamy wspaniałym, lecz nieokiełznanym sekretnym siłom natury.

            Barkley Cove to mała, senna mieścina na wybrzeżu Karoliny Północnej. Niedaleko znajdują się owiane złą sławą mokradła, na których pod koniec roku 1969 zostają znalezione zwłoki Chase’a Andrewsa. Śmierć przystojnego chłopaka wstrząsa lokalną społecznością. Mieszkańcy Barkley Cove wiedzą doskonale, kogo winić za tę tragedię. Zwracają się przeciwko Kyi Clark, zwanej Dziewczyną z Bagien.

            Kya od wielu lat mieszka na bagnach. Pozbawiona opieki i bliskości najbliższych, zdołała przetrwać wśród nieprzyjaznej, lecz zachwycająco pięknej przyrody. Jej najbliższymi przyjaciółkami stały się mewy, a mokradła domem… Nie jest taka, jaką chcą ją widzieć mieszkańcy Barkley Cove. To wrażliwa, inteligentna dziewczyna, która od zawsze tęskniła za ciepłem, bliskością i dotykiem. Gdy jej dzika uroda oczarowuje dwóch młodych mężczyzn z miasteczka, zaczynają dziać się rzeczy, o których żadnemu z tych trojga nawet się nie śniło…

            Źródło:gdzie śpiewają raki tania ksiązka - Szukaj w Google

          • "Niepewność. Zakochany Mickiewicz" i hotel Hilton

          • W dniu 8 października klasy 2at, 2ez i 3az wzięły udział w wycieczce do Rzeszowa do kina Multikino na seans pt. ,,Niepewność. Zakochany Mickiewicz'' który opowiada o młodości i młodzieńczej nieszczęśliwej miłości poety Adama Mickiewicza i Maryli Wereszczakówny.  Po ciekawym filmie udaliśmy się do czterogwiazdkowego Hotelu Hilton Garden Inn.  Sieć Hilton jest obecna na całym świecie. Została zapoczątkowana ponad 100lat temu przez Conrada Hiltona. Dowiedzieliśmy się o tym jak działa ta sieć, jaki jest zakres działalności hotelu w Rzeszowie, obejrzeliśmy pokoje i sale konferencyjne, które są modułowe  oraz mieliśmy możliwość porozmawiać z szefem kuchni , który przygotowywuje tam specjały i zaskakuje gości spektaklem kulinarnym, który jest przygotowany pod preferencje klienta, jednak menu do ostatniej chwili pozostaje tajemnicą. 

            Autor: Roksana Czachor
            9.10.2024

          • „Eko Szkoła 2025” – Wspólnie dla Ziemi!

          • Z ogromną radością informujemy, że nasza szkoła dołączyła do ogólnopolskiego projektu „Eko Szkoła 2025”! Projekt ten ma na celu promowanie proekologicznych postaw oraz wdrażanie działań na rzecz ochrony środowiska.

            W ramach realizacji projektu zobowiązujemy się do podejmowania szeregu inicjatyw, które będą miały realny wpływ na poprawę stanu środowiska naturalnego. Naszym celem jest nie tylko edukacja teoretyczna, ale także angażowanie uczniów w praktyczne inicjatywy, takie jak:

            • Czysta i dostępna woda – propagowanie oszczędzania wody i uświadamianie uczniom o globalnych problemach związanych z jej niedoborem.
            • Zdrowe i czyste powietrze – działania na rzecz poprawy jakości powietrza i edukacja na temat negatywnego wpływu zanieczyszczeń.
            • Przeciwdziałanie zmianom klimatu – promowanie działań mających na celu walkę ze skutkami globalnego ocieplenia.
            • Odnawialne źródła energii – edukacja o korzyściach płynących z korzystania z energii odnawialnej.
            • Ekologiczny transport i podróże – promowanie transportu niskoemisyjnego i odpowiedzialnego podróżowania.
            • Zielona przestrzeń wokół – działania na rzecz zazielenienia otoczenia szkoły oraz dbałość o przestrzeń zieloną.
            • Ochrona bioróżnorodności – ochrona gatunków zagrożonych i edukacja na temat ich roli w ekosystemie.
            • Zdrowa i ekologiczna żywność – promowanie zdrowego odżywiania oraz lokalnych i ekologicznych produktów.
            • Odpowiedzialna konsumpcja – uświadamianie o wpływie naszych wyborów konsumenckich na środowisko.
            • Gospodarowanie odpadami – propagowanie recyklingu i minimalizowania ilości wytwarzanych odpadów.

            Dołączenie do „Eko Szkoła 2025” to nie tylko prestiż, ale przede wszystkim szansa na realne działania proekologiczne, które będą miały wpływ na naszą przyszłość.

            Zapraszamy całą społeczność szkolną do aktywnego udziału w tym wyjątkowym projekcie! Razem możemy zadbać o lepsze jutro!

             

            Autorzy: Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych

          • Złoty medal na Mistrzostwach Świata dla Kamila Kopcia

          • Już po raz trzeci uczeń naszej szkoły Kamil Kopeć osiągnął sukces w trójboju siłowym. Po zdobyciu pierwszego miejsca  na Pucharze Polski w czerwcu 2023 r.  i Mistrzostwach Polski w grudniu 2023 r. wywalczył tytuł w Mistrzostwach Świata w zawodach, które odbyły się w Czechach w miejscowości Pohorelice. Złoty medal zdobył w kategorii Teens  boys  Equipeed do 82,5 kg do lat 18.

            Trójbój składał  się z konkurencji:
            - przysiadu  z obciążeniem, gdzie Kamil uzyskał 167,5 kg
            - wyciskania leżąc - 90 kg
            - martwego ciągu -180 kg
            Trenerem Kamila jest Mariusz Brito absolwent naszej szkoły. Życzymy dalszych sukcesów sportowych.

            Autor: D. Krogulec

          • 2 października – Dzień Bez Przemocy

          • Od 2007 roku dzień urodzin Mahatmy Gandhiego, jednego z największych propagatorów pokojowej walki o prawa człowieka, jest obchodzony Międzynarodowy Dzień bez Przemocy. Został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ dla przypomnienia jak ważne jest, żebyśmy wszyscy pamiętali, że przemoc, zarówno fizyczna, jak i psychiczna, nie powinna być akceptowana w żadnej formie. To okazja do promowania pokojowych działań, dialogu i wzajemnego szacunku. Dążenie do świata bez przemocy to wyzwanie, które dotyczy nas wszystkich – każdego dnia możemy działać na rzecz pokoju i wzajemnego zrozumienia.

            Na dolnym korytarzu szkolnym pojawiła się gazetka okolicznościowa przypominająca uczniom i pracowniom szkoły o naszej wspólnej odpowiedzialności za promowanie pokojowych, asertywnych postaw i rezygnację z agresji w relacjach. Zachęcam do zapoznania się!

            Autor: M.Szpyt

          • Dzień Uśmiechu w naszej szkole

          • Pierwszy października to czas, gdy celebrujemy bezinteresowny uśmiech i radość życia. W Zespole Szkół Agrotechniczno – Ekonomicznych w Weryni świętowaliśmy Światowy Dzień Uśmiechu we wtorek, 1 października.
            Była to doskonała okazja do zacieśniania więzi i rozwijania pozytywnych emocji. Na długiej przerwie uruchomiliśmy szkolny radiowęzeł, z którego do wszystkich członków naszej szkolnej społeczności popłynęły ciekawostki dotyczące zdrowotnych właściwości uśmiechu oraz żarty o tematyce szkolnej. Uruchomienie radiowęzła nie byłoby możliwe bez zaangażowania pana Bolesława Krzysztofińskiego, któremu serdecznie dziękujemy za obsługę techniczną. W rolę spikerów wcielili się uczniowie klasy II ez: Anna Gąsior i III et: Kamil Mytych, Karol Jachyra i Hubert Nater.
            Wydarzeniu towarzyszył Kiermasz Uśmiechniętych Babeczek. Dzięki uprzejmości i zaangażowaniu pani Agnieszki Biestek oraz działających pod jej opieką uczniów, stoły na korytarzu zapełniły się słodkościami. Szczytny cel kiermaszu jakim było zebranie pieniędzy na zakup towarów dla powodzian, sprawił, że do akcji włączyło się również Szkolne Koło „Caritas”. Karolina Sikora i Amelia Pacuła z kl. III az oraz Wiktor Kopeć z III et zadbali, aby blisko 200 babeczek sprzedało się co do sztuki! Udało nam się zebrać ponad 550 zł, które zostaną przekazane na pomoc osobom poszkodowanym powodzią – i mamy nadzieję, że wywołają uśmiech.
            W przygotowaniach do Dnia Uśmiechu, w tym wykonaniu materiałów promujących tę tematykę organizacyjnie wspomogli mnie uczniowie kl. I et: Dawid Brożyna i Paulina Rębisz oraz uczeń kl. III k-d Kacper Bernaszuk. Wszystkim, którzy okazali wsparcie i zaangażowanie serdecznie dziękuję i zapraszam do dalszych wspólnych działań!
            Na koniec kilka ciekawych informacji o uśmiechu, które powinny Was przekonać, że warto zadbać, żeby uśmiech towarzyszył nam jak najczęściej, gdyż wspiera nasze zdrowie psychiczne i fizyczne!
            Ciekawostki o uśmiechu

            • Dzieci uśmiechają się nawet 400 razy dziennie! Dorosłe osoby natomiast średnio 20 razy, co pokazuje, jak z czasem tracimy umiejętność czerpania radości z małych rzeczy. Uczmy się tego od młodszych od nas!
            • Uśmiech jest zaraźliwy. Badania wykazały, że na widok uśmiechu innej osoby, 50% ludzi automatycznie odpowiada uśmiechem.
            • Istnieją dwa rodzaje uśmiechu: uśmiech świadomy (kontrolowany przez naszą wolę) i uśmiech mimowolny, który wynika z prawdziwej radości i angażuje więcej mięśni twarzy, szczególnie mięśnie wokół oczu.
            • Ludzie, którzy często się uśmiechają, są postrzegani jako bardziej atrakcyjni. Uśmiech zwiększa naszą atrakcyjność fizyczną i sprawia, że jesteśmy odbierani jako bardziej sympatyczni.
            • Uśmiech angażuje 17 mięśni twarzy – Choć śmiech pełen radości może angażować aż 43 mięśnie!
            • Niezależnie od tego, jak świętujecie Dzień Uśmiechu, życzę Wam, abyście pamiętali o sile uśmiechu codziennie!

            Autor: Magdalena Szpyt, psycholog szkolny.

             

          • Otwórz się na świat – ucz się języków!

          • Europejski Dzień Języków Obcych obchodzony 26 września był świetną okazją do zorganizowania VIII Szkolnego Konkursu z Wiedzy o Francji i Niemczech. Zarówno język francuski, jak i niemiecki mają ogromne znaczenie na arenie międzynarodowej, a znajomość tych języków może otworzyć przed każdym wiele drzwi.

            Konkurs miał na celu rozbudzić zainteresowanie młodzieży językami obcymi oraz przybliżyć im kulturę, historię i tradycję obu krajów. Zrozumienie znaczenia różnorodności kulturowej i językowej wzmacnia tożsamość europejską naszej młodzieży.

            Język francuski

            I miejsce: Alicja Lubera (3et)
            II miejsce: Katarzyna Kurdziel (4et)
            III miejsce ex aequo: Julia Rząsa (4et) i Natalia Słabicka (4et)

            Wyróżnienia: Julia Biestek (3az) oraz Wiktoria Rząsa (3et)

            Język niemiecki

            I miejsce: Weronika Fitał (5aez)
            II miejsce: Magdalena Ligęza (2ez)
            III miejsce: Hubert Bęben (3et)

            Wyróżnienia: Barbara Serafin (3az) oraz Patryk Ozga (2at)

            W konkursie wzięło udział 49 uczniów. Gratulujemy wszystkim uczestnikom.
            Organizatorzy konkursu

            Autor: U.Kuna, A.Kwiecień

             

          • Strefy relaksu

          • Biorąc pod uwagę długofalowy wpływ projektu MP Health Direct w Zespole Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych zostały zaprojektowane i wykonane dwie strefy relaksu pozwalające uczniom, nauczycielom oraz pracownikom szkoły w komfortowych warunkach odpocząć w czasie wolnym, redukując stres. Jest to możliwe dzięki wygodnemu wyposażeniu w sofoy, stolikom z krzesłami i dużej ilości zieleni. W jednej ze stref zamieszczona jest gablota z informacjami –zdjęciami z działań projektu oraz z mobilności studyjnych w partnerskich krajach W drugim miejscu zamieściliśmy tablicę dotyczącą działań ekologicznych oraz informacje z działań projektu. Wspólnie utworzyły się dwa duże „Kąciki projektowe MPHD” w naszej szkole.

            Stworzona przestrzeń pozytywnie wpływa na jakość odpoczynku, zdrowie uczniów oraz zachęca do wspólnego przebywania i komunikacji. Mamy nadzieję, że edukacja psychologiczna oraz zapewnienie ciekawej przestrzeni, w której będzie można odpocząć, aktywnie się zrelaksować, zmniejszy poziom stresu uczniów naszej szkoły i pozwolą uniknąć zagrożeń wynikających z nadmiernych, złych emocji. Będą to również miejsca gdzie uczniowie mogą się lepiej zintegrować, chętniej będą komunikować się ze sobą.

            Działania te mogły być zrealizowane dzięki dofinansowaniu Erasmus + z projektu MP Health Direct o numerze 2022-1-PL01-KA220-SCH-000085655. W realizacji działań projektowych wzięli udział uczniowie z technikum architektury krajobrazu, ekonomiści, technikum żywienia i usług gastronomicznych a w montażu uczniowie ze szkoły branżowej w zawodzie operator maszyn i urządzeń drogowych i kucharz uczestniczący w projekcie jak i osoby angażujące się w realizację działań pod opieką zespołu projektowego pań: Agnieszki Biestek, Anny Wróbel i Joanny Godzisz.

    • Kontakty

      • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej w Weryni
      • 17 227 14 41 lub
        17 227 13 32
        numery wewnętrzne:
        101 sekretariat
        103 dyrektor
        105 zastępca dyrektora
        107 pokój nauczycielski
      • Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa


        Poland
      • 814-14-04-726
      • Zbigniew Bogacz
        zbigniew.bogacz@zswerynia.pl
      • Beata Bryk
        beata.bryk@zswerynia.pl
      • Elżbieta Rozmus-Maciąg
        elzbieta.rozmus@zswerynia.pl
      • Nabywca:
        Powiat Kolbuszowski
        ul. 11-go Listopada 10
        36-100 Kolbuszowa
        NIP 814-15-73-682

        Odbiorca:
        Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni
        Werynia 501
        36-100 Kolbuszowa
      • /ZSA-E501/zsae lub /ZSA-E501/domyslna
    • Logowanie