Podziękowania
Akcja Szkolnego Koła Caritas „Daj mi pić. Studnie dla Afryki”
Czy zastanawiałeś się, że może zabraknąć Ci wody do picia, czy do kąpieli? Nie! To nie możliwe! Przecież jest w sklepie, a nawet gdyby była jakaś awaria sieci wodociągowej to wkrótce ją naprawią. Są jednak ludzie na świecie, dla których czysta woda jest bezcenna. Pomóżmy im!
Siostra Cecylia Bachalska ze Zgromadzenia Sióstr Misjonarek tak pisze: „Nigdy nie zapomnę też widoku kilkuletniego, spragnionego chłopca, który puszką czerpał wodę z kałuży i ją pił. Chwile wcześniej przez tą samą kałużę przechodziło stado bydła...“
Szkolne Koło Caritas zaprasza wszystkich uczniów i pracowników szkoły do akcji „Daj mi pić. Studnie dla Afryki“. Przyłączmy się do akcji zbierania srebrnego złomu na rzecz budowy studni.
W naszych domach jest dużo zniszczonych, srebrnych łańcuszków, kolczyków, uszkodzonych srebrnych pierścionków. Często nie wiemy co z tym zrobić.
Dołącz do akcji i przynieś do szkoły, a my zapakujemy i wyślemy do Misjonarzy Sercanów, którzy za uzyskane pieniądze ze sprzedaży srebrnego złomu dofinansują budowę studni np. w Czadzie, Tanzanii.
Uszkodzoną biżuterię srebrną będziemy zbierać do 20 czerwca br., a następnie wolontariusze zapakują i wyślą na adres misjonarzy.
W bibliotece szkolnej będzie znajdowało się pudełeczko służące do zbiórki srebra. Czekamy i dziękujemy.
Opracowano na podstawie ulotki reklamowej „Daj mi pić ! Studie dla Afryki”
www.miscesercanow.pl
Przewodnicząca SKC: B. Bogdanowska-Olszówka
Pierwsza praca
- 19
Prawdziwe bogactwo to nie to, ile twoja praca pozwoli Ci zarobić, ale to kim Cię uczyni - właśnie to mogli sprawdzić nasi uczniowie chociaż przez jeden dzień. Wcześniej za pomocą różnych testów i gier, a teraz w prawdziwych warunkach, bo w formie zadań i poleceń służbowych, młodzież starała się zweryfikować swe „zdolności pracownicze” w wybranych przedsiębiorstwach.
47 uczniów naszej szkoły kształcących się w Technikum w zawodzie technik ekonomista uczestniczyło przez cały miesiąc – kwiecień br. - w Dniu Przedsiębiorczości. W ramach tego działania młodzież odbywała jednodniowe, kilkugodzinne praktyki w 30 różnych instytucjach i przedsiębiorstwach. Przedsięwzięcie było realizowane w ramach projektu pt. ,,Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość", który jest prowadzony z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Ideą tego programu jest włączenie środowiska przedsiębiorców w edukację młodych ludzi oraz stworzenie innowacyjnego podejścia do przekazywania młodzieży wiedzy o funkcjonowaniu na rynku pracy.
Otóż młody praktykant przez kilka godzin towarzyszył pracownikowi wybranej przez siebie firmy w wykonywaniu codziennej pracy. W tym czasie poznawał zakres obowiązków na danym stanowisku, dowiadywał się również jaka towarzyszy mu odpowiedzialność i jakie są niezbędne jego predyspozycje oraz umiejętności. Uświadomił sobie również związek między wykształceniem, a swoją przyszłą karierą zawodową. Pracownik zapoznawał ucznia z działalnością firmy, powierzał mu wykonanie prostych zadań i odpowiadał na jego pytania. Na pewno było to ciekawe doświadczenie. Dzień przedsiębiorczości pozwolił z pewnością rozwiać wątpliwości związane z tym, jak naprawdę wygląda praca na danym stanowisku. Zainspirował młodzież do refleksji nad swoją przyszłością zawodową i wyborem ścieżki rozwoju zawodowego.
A oto jak wspominają to uczniowie:
To było ciekawe doświadczenie i świetna lekcja przedsiębiorczości! Było trochę stresu, ale też satysfakcji ze zrealizowanych zadań , a nade wszystko sporo ciekawych doświadczeń na przyszłość. Wizyty w firmach i instytucjach były dla nas przyjemnym doświadczeniem. Mogliśmy oderwać się od codziennej rutyny, spędzając czas z nowo poznanymi ludźmi. Część wiedzy teoretycznej wykorzystaliśmy w praktyce. Zdobyte doświadczenie z pewnością przyda się w przyszłości. No i najważniejsze: teraz już wiemy, że pierwszy dzień w nowej pracy to bez wątpienia dla każdego stresujące przeżycie!
Wszystkim koleżankom i kolegom z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni polecamy udział w przyszłych edycjach Dnia Przedsiębiorczości
Autorzy: B. Bryk, K. Wachowska
Webinarium dla monterów
22 kwietnia Dzień Ziemi
W dniu 22 kwietnia z okazji Światowego Dnia Ziemi uczniowie z ZSAE w Weryni uczestniczyli w webinarium na temat zmian klimatu oraz działań na rzecz ochrony klimatu organizowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Uczniowie wysłuchali wykładów pracowników Uniwersytetu Warszawskiego:
- „System klimatyczny Ziemi, co to cykl węglowy oraz jak działa efekt cieplarniany?” przeprowadzony przez dr Aleksandrę Kardaś
- „Co mogę zrobić dla klimatu?” – przeprowadzony przez dr Magdalenę BudziszewskąNastępnie uczestniczyli w praktycznych warsztatach prowadzonych przez edukatorów zrównoważonego rozwoju, ekonomii cyrkularnej i zero waste.
- Warsztat kulinarny z Jagną Niedzielską – zwracający uwagę na problem marnowania żywności w tym świadomego dokonywania zakupów i prawidłowego przechowywania żywności,
- Warsztat „ubraniowy” z Katarzyną Wolszczak – podkreślający kwestie odpowiedzialnej zrównoważonej mody, jej ceryfikacji “Organic”, “Sustainable”, “Conscious”, “Natural”, Non-toxic”, itp. oraz nadawania drugiego życia ubraniom.Wrażenia uczniów
Bardzo ciekawe i inspirujące warsztaty. Wysoka jakość wideo jak i również audio. Prowadzący bardzo ciekawie opowiadał o tym co dobrego możemy zrobić dla środowiska. Zaskoczyło mnie to jak można wykorzystać stare lub uszkodzone ubrania. Wiele przykładów a także podanie źródeł skąd możemy czerpać inspiracje. Teraz będę wiedział jakie ubrania wybierać nie tylko ze względu na wygląd, ale także na jakość i bezpieczeństwo dla środowiska
Patrycja
Moja ocena co do warsztatów jest bardzo pozytywną. Zaskoczyło mnie to, że jest w nim bardzo dużo przydatnych sposobów o których nawet nie miałam pojęcia. Myślę, że wezmę pod uwagę kilka sposobów i będę je stosować we własnym życiu.
Angelika
Uważam, że warsztaty były bardzo ciekawe. Dowiedziałam się, że zrobienie czegoś dla klimatu wcale nie jest łatwe. Rzeczą która mnie zaskoczyła było ciekawostka na temat słomek papierowych. Okazuje się, że słomki wcale nie są w całości z papieru ale z dodatkiem plastiku, co jest jeszcze gorsze dla środowiska. Warsztaty z żywności zdziwiły mnie ile jest wyrzucanego jedzenia. Nie byłam świadoma jak dużo jest marnowane. Dzięki udzielonym wskazówkom chciałabym to zmienić w swoim życiu. Dzięki warsztatom odzieżowym poprawiła się moja świadomość kupowania. Wcześniej nie zwracałam uwagi na to gdzie i kto je produkował, co z mojej strony było nieodpowiedzialne. Pani z warsztatów przekonała mnie także do zakupów w second handzie.
Ewelina
Sukces w ogólnopolskim konkursie historycznym
W marcu Klub Lidera Rzeczypospolitej ogłosił Ogólnopolski Konkurs „Wyklęci w naszej pamięci”. Celem konkursu było upamiętnienie postaci Żołnierzy Niezłomnych. Z naszej szkoły dziesięcioro uczniów wzięło udział w kategorii literackiej. Spośród ponad 100 nadesłanych prac uczennice: Ewelina Buczek 3ae, Maria Bembenek 4ez, Wiktoria Węglarz 2z otrzymały wyróżnienie. Gratulujemy!
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział i popularyzowanie postaw naszych narodowych bohaterów, o których tak niewiele wiemy. Nasi uczniowie są dopiero pierwszym pokoleniem Polaków, które może uczyć się o losach niezwykłych ludzi, dla których „Bóg, Honor, Ojczyzna” nie były pustymi słowami. Oni za ojczyznę i wiarę oddawali to co mieli najcenniejsze - życie.
Fragmenty wyróżnionych prac:
Ewelina Buczek
„Wierny wolności”
Wiedziałeś, czym wolność,
Cenę jej też znałeś,
By ratować Polskę,
Życie swe oddałeś.
Bóg był twoim druhem,
Honor drogowskazem,
Walka za ojczyznę -
Miłości obrazem.
Żołnierzu podziemia
Wraz z braćmi twoimi,
Okazałeś wierność
Czynami swoimi...)
Walczyłeś do końca,
Wierzyłeś w wygraną,
Podążałeś ścieżką
Wolności obraną…)
(...Zaś „Nil” wierny kraju
,„Niepodległość” stworzył,
Później go stracili,
Wolności nie dożył.
Nie uszanowali
Prośby rozstrzelania,
Śmierć przez powieszenie,
Bez łaski, bez zdania.
Żołnierzy tak wielu,
Kraju bohaterów,
Straciliśmy w walce
I historii dziejów.
Przez lata ukryci
W kącikach pamięci,
Dla zdrajców - bandyci,
Dla patriotów - święci.
Maria Bembenek
„Przeklęty”
(...Wyklęty na wieki.Obdarty z nadziei.
Sam przeciwko światu.
W imieniu czego?
Wolności? - oddałem całą.
Ojczyzny? - przelałem morze krwi.
Miłości? - obnażyłem dla niej serce…)
Wiktoria Węglarz
(…Jednym z przykładów takich postaci był Antoni Heda - pseudonim ,,Szary”…)
(…Był to bohater, który w swoim życiu bardzo wiele poświęcił dla ojczyzny, jej dobra i wolności. Bohatersko walczył z okupantem sowieckim, hitlerowskim, a po wojnie komunistycznym. Lecz zamiast docenić jego wyczyny doczekał się więzienia, prześladowania, utraty bliskiej rodziny i przyjaciół. Był szykanowany i wiele lat spędził w więzieniu. Nie tak powinno być. Tacy bohaterowie powinni być doceniani za swoje czyny, a nagrodą nie powinno być prześladowanie, lecz chwała…)
Autor: B. Bogdanowska-Olszówka
Ciekawe lekcje plastyki
- 5
Plastyka w ZSA-E w Weryni - to odkrywanie świata sztuki i współtworzenie jej w swoim miejscu tu i teraz. Takie lekcje nasza młodzież uwielbia, bo może tworzyć, przekazywać emocje na papier i często zaskakiwać, nie tylko innych, ale tez siebie. Ostatnio uczniowie zmierzyli się z ARTYSTAMI LEGENDAMI takimi jak Hasior, Kantor... ale też i z tymi współcześnie tworzącymi, np. z młodym artystą takim jak JR. Realizacji i zdjęć JR nie znajdziemy w muzeum czy w galerii. Miał on tylko jedną wystawę w Galerii Emmanuela Perrotina w paryskiej dzielnicy Marais. Jedynym sposobem na ich znalezienie jest spacer, czy to w Nowym Jorku, czy w Rio de Janeiro, z otwartymi oczami. Ten znakomity Francuz pracuje głównie na gigantycznych portretach anonimowych ludzi, drukowanych w czerni i bieli. On i jego zespół zwykle przyklejają je na elewacjach budynków mieszkalnych. Podejście JR polega na narzuceniu swoich zdjęć oczom opinii publicznej. Artystę często cytuje się mówiąc: „Miasto jest skansenem”. Im więcej czasu mija, tym bardziej jego projekty rosną. Jego twórczość można podsumować takim hasłem: Jestem właścicielem największej galerii sztuki na świecie: ściany świata. Zwracam uwagę tych, którzy zwykle nie odwiedzają muzeów.
W tym właśnie duchu tworzyli artyści z ZSA- E w Weryni. Nasladując JR pokazali ciekawe ujęcia, miejsca, osoby, które zachwycają - sami zobaczcie!
Oto prace uczniów klas 1 ZAS-A w Weryni.
Galeria miejsca uczniów ZSA-E w WeryniKatarzyna Cesarz nauczyciel plastyki
Słodka pasja
Nawet nie wiem kiedy minęły lata spędzone w technikum. Piszę jako uczennica, której przygoda z ZSA-E w Weryni dobiega końca. Przede mną już tylko egzamin maturalny. Co zapamiętam? Wiele chwil spędzonych ze znajomymi, z którymi dzieliłam radości i smutki. Nasze wspólne lekcje, zajęcia praktyczne, staże zawodowe, wycieczki, warsztaty, czy konkursy. Trzeba przyznać, że było tego całkiem sporo! Na zakończenie edukacji na kierunku technik żywienia i usług gastronomicznych chciałabym krótko opowiedzieć o mojej pasji do wypieków.
Od małego lubiłam piec ciasta, ciasteczka i inne przysmaki. Stąd też wybór szkoły i zawodu - trzeba przyznać, że bardzo trafny! Nie zawsze moje słodkości były udane, ale nie poddawałam się. Czytałam, a przede wszystkim oglądałam filmiki, dzięki którym poznawałam słodkie tajemnice cukiernictwa oraz poszerzałam wiedzę o nowe trendy. Również w szkole mogłam liczyć na rady i wskazówki od doświadczonych nauczycielek przedmiotów zawodowych, którym serdecznie dziękuję za możliwość przeżycia kulinarnej przygody. Najbardziej rozkochałam się w tortach, a szczególnie tych, dekorowanych w stylu angielskim. Na zdjęciach możecie zobaczyć kilka moich propozycji, ale myślę, że to dopiero początek!
Autor: Wiktoria Rojek
Wirtualne spotkania na żywo
- 13
Uczniowie uczący się w zawodzie monter sieci i instalacji sanitarnych, biorąc udział w lekcjach zdalnie, czerpią wiedzę nie tylko przekazywaną przez nauczycieli, ale i bezpośrednio od specjalistów z branży. Nasi monterzy biorą udział w cyklu webinariów dla szkół organizowanych przez firmę Geberit. W pierwszym webinarium na temat „Systemy wodociągowe i ogrzewania podłogowego Volex” eksperci z firmy Geberit zapoznali naszych uczniów z nowoczesnym systemem rur przeznaczonych do wody pitnej, instalacji centralnego ogrzewania i ogrzewania podłogowego. System ten może być wykorzystywany do wszystkich standardowych prac hydraulicznych w nowych budynkach i projektach renowacyjnych.
Drugie webinarium na temat „Systemy kanalizacyjne PE” odbyło się 21.04.2021 r. Eksperci opowiedzieli wtedy o systemie kanalizacyjnym, który nadaje się do wielu zastosowań w zakresie kanalizacji wewnętrznej, kanalizacji zewnętrznej odprowadzania wody z budynków, odwadniania dachów, w przemyśle, w obiektach handlowych lub laboratoryjnych, do układania w ziemi, w betonie lub przy budowie mostów. Takie webinaria dają solidną dawkę specjalistycznej wiedzy, dlatego nasi monterzy już zapisują się na kolejne spotkania. Dziękujemy firmie Geberit za możliwość udziału w tym cyklu webinariów.
Autor: Grzegorz Warunek
Rachunkowość w pigułce
Ekonomiści znowu szaleją i zaskakują! W III edycji Podkarpackiego Turnieju Szkół Ekonomicznych ,,Rachunkowość w pigułce” stanęli na podium! Naszą szkołę reprezentował zespół z klasy czwartej w składzie: Gabriela Drałus, Konrad Świątek i Patrycja Żądło, a opiekunem uczniów była pani Ewa Serafin.
Tegoroczny turniej odbył się z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych i przebiegał w następującej kolejności: I etap - szkolny, II etap - część teoretyczna i część praktyczna (finał turnieju).
W konkursie wzięło udział 120 uczniów z województwa podkarpackiego, z czego do II etapu-teoretycznego przystąpiło tylko 36 uczniów z 12 szkół (zespoły trzyosobowe reprezentujące daną szkołę), a do finału (II etap-praktyczny) zakwalifikowało się jedynie 18 uczniów z 6 szkół ponadpodstawowych, w tym reprezentanci naszej szkoły.
Podczas finału zespół naszych ekonomistów zajął ex aequo 3 miejsce wraz z Zespołem Szkół Ekonomicznych z Brzozowa. Wówczas uczniowie z tych dwóch drużyn wzięli udział w dogrywce, w wyniku której nasz zespół zajął 4 miejsce. Tak naprawdę niewiele zabrakło naszym reprezentantom, były to różnice dosłownie minimalne.
Ekonomiści z czwartej klasy wykazali się fachową wiedzą z zakresu rachunkowości, precyzją, umiejętnością korelacji wiedzy teoretycznej z praktyczną oraz zdolnością pracy zarówno indywidualnej, jak i grupowej. W trakcie konkursu wykazali się także umiejętnością radzenia sobie w sytuacjach stresowych, bo musieli odpowiednio gospodarować czasem itp.
Jesteśmy bardzo dumni Drodzy Uczniowie z efektów Waszej pracy i serdecznie gratulujemy!
Życzymy sukcesów w kolejnych przedsięwzięciach ekonomicznych. Może konkurs był dla Was inspiracją do kontynuacji przygody z rachunkowością?
Autorzy: Ewa Serafin, Katarzyna Wachowska
Zaproszenie na e-wywiadówkę
Sleeveface - ubierz się w książkę wiosna 2021
- 9
Wielkie brawo za pomysły, aranżację tła i zaangażowanie!
Prezentujemy ciekawą sesję zdjęciową naszych uczniów z książką tle. Młodzież w niekonwencjonalny sposób zareklamowała książkę i wykazała się kreatywnośćią mając do dyskozycji jedynie wyobraźnie i aparat.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom!
I miejsce zajęli: Maria Bembenek, Alicja Czachor, Weronika Fitał, Barbara Guźda, Paulina Kowal, Sylwia Michałek, Patrycja Ozga, Kinga Płaza, Gabriela Skiba, Emilia Stąpor, Konrad Świątek, Kinga Tabor, Kinga Wilczyńska, Natalia Wit, Patrycja Żądło
Autor: Bogusława Sobowska-Rekut
PRZYJACIELE LASU - TO MY - JA I TY
- 10
Często na lekcjach powtarzam słowa - „Ja jestem z pokolenia które wie, a Wy jesteście z pokolenia które jeszcze może zmienić oblicze naszej Ziemi, więc razem możemy dla niej zrobić więcej”.
W myśl tych słów każdego roku w Zespole Szkół Agrotechniczno Ekonomicznych w Weryni prowadzimy wspólnie edukację ekologiczną, w czym mocno sprzyja nam położenie szkoły, która jest z trzech stron otoczona lasem i przylega do historycznego parku, ze wspaniałym drzewostanem otaczającym pałac hr. Jerzego Tyszkiewicza. Od wielu lat współpracujemy z Nadleśnictwem Kolbuszowa. Owocem naszej współpracy są różnorodne akcje ekologiczne mające na celu poznawanie przyrody bliższej i dalszej.
W tym roku szkolnym pod honorowym patronatem Nadleśnictwa prowadzimy akcję ekologiczną PRZYJACIEL LASU w ramach, której realizujemy różne działania poszerzające wiedzę o lesie, właściwe zachowania w lesie oraz kształtujemy wrażliwość i szacunek dla ojczystej przyrody.
W ramach akcji "Pomagamy ptakom przetrwać zimę" przeprowadziliśmy lekcje online jak dokarmiamy ptaki zimą, żeby im pomóc, a nie zaszkodzić. Przypomnieliśmy o przestrzeganiu kilku zasad:
- kiedy rozpoczynać dokarmianie ptaków,
- nie przerywać dokarmiania,
- systematycznie oczyszczać karmnik,
- umieścić karmnik tak, żeby nie mogły dostać się do niego drapieżniki polujące na ptaki.
Zdziwienie wywołał fakt, że przepis na kule dla ptaków jest zupełnie nieskomplikowany. Do ich wyrobu wystarczy zaopatrzyć się w smalec i ziarno oczywiście z zastrzeżeniem, żeby smalec nie był dodatkowo solony, bo może ptakom zaszkodzić. Gotowe kule uczniowie mieli okazję zawiesić na obejściu szkoły i obserwować pierwszych skrzydlatych gości przylatujących, żeby dziobnąć trochę ptasich rarytasów oraz prowadzili dokarmianie i obserwacje ptaków w przydomowych ptasich stołówkach. Podglądanie ptaków przy karmniku było okazją do spotkania z nimi, nauczenia się rozpoznawania pospolitych gatunków. Jako, że z nastaniem chłodów i śniegu ptasie bractwo licznie odwiedzało miejsca, w których młodzież wykładała im pokarm.
Kilka obserwacji naszych uczniów.
Podczas dokarmiania ptaków i moich obserwacji udało mi się zauważyć różnego rodzaju ptaki m.in sikorki, bażanty i Mazurki. Ptaki karmiłam zbożem pszenżyto , orzechami włoskimi i laskowymi, kulami tłuszczowymi i mieszanką zakupioną z przeznaczeniem dla ptaków
Natalia
Dokarmiałam tłuszczem zwierzęcym (słonina) oraz ziarnami słonecznika. Najczęściej przylatywały sikorki. Każdego dnia rankiem odwiedzały moją stołówkę
Amelia
Do mnie przylatywały mazurki, wróble sikorki oraz rudziki, najciekawsze było to, że miały jakiś zorganizowany sposób przylatywania do karmika. Miałam wrażenie jakby stały w kolejce, a gdy, któryś ptak podleciał z boku była wielka wrzawa. W przyszłym roku powieszę 2 karmniki i zobaczę jak będą się zachowywać. Przystępując do akcji nie wiedziałam ile sprawi mi to radości. Polecam koleżanki i koledzy.
Patrycja
Za trud włożony w dokarmianie ptaków wszystkim uczniom serdecznie dziękujemy i zaczynamy koleją akcję ekologiczną LEŚNY PATROL , na zdjęcia i sprawozdania czekamy do 10 czerwca.
Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych
Zaproszenie do udziału w konkursie
Pięć lat temu zrealizowaliśmy Projekt "ŚWIĘTE SŁOWA STEFANA KARDYNAŁA WYSZYŃSKIEGO", przed rokiem szykowaliśmy się do drugiej jego edycji, ale niestety wybuch pandemii pokrzyżował nam te plany. Teraz jednak uznaliśmy, że przybliżanie i głębsze poznawanie wspaniałej postaci Prymasa Tysiąclecia zdaje się być bardzo potrzebne, szczególnie, gdy Uchwałą Sejmu i Senatu RP prymas Stefan Wyszyński został patronem 2021 roku, roku. A zatem gorąco i serdecznie pragniemy zaprosić Państwa do II-giej edycji tego Konkursu, którego tematem jest przygotowanie pracy plastycznej w formie PLAKATU promującego jedną, wybraną (z podanych przez Organizatora) myśli Kardynała Stefana Wyszyńskiego.DO DNIA 15 MAJA czekamy i przyjmować będziemy ZGŁOSZENIA wraz z PRACAMI. W załączeniu przesyłamy Regulamin, Kartę zgłoszeniową do ww. Projektu i Wykaz cytatów do wyboru. Więcej konkursowych szczegółów jest dostępnych na naszej stronie internetowej www.fundacjabowarto.pl.
Szczegółowych informacji udzielają ks. Paweł Pratko i Witold Cesarz
Życie z pasją
- 34
„Talent jest jak kawałek szlachetnego, ale surowego metalu; dopiero pilna praca go obrobi i wartość mu wielką nadaje.” (Stanisław Staszic)
Bardzo ważne jest uświadomienie sobie, że każdy ma talent. Nawet uczeń, który nieprzerwanie wpatruje się w okno zamiast rozwiązywać zadanie z matematyki. Cóż… w żaden sposób nie jest on w stanie odszukać prawidłowych odpowiedzi w plątaninie liczb. Jednak np. doskonale zna polskie i łacińskie nazwy większości ptaków latających wokół szkoły.
Co powinien zrobić nauczyciel gdy zauważy talent?
Powszechnie wiadomo, że na co dzień nauczyciel jest zobowiązany do realizowania programu z nauczanego przedmiotu, zdążania z omawianiem wszystkich zaplanowanych tematów, myślenia o każdej osobie widniejącej w dzienniku. Oczywiście program opracowany dla danej klasy należy zrealizować i to nie z tłumaczeniem, że kiedyś w życiu może się przydać, ale dlatego, że po prostu pewną bazę wiedzy ogólnej każdy powinien posiadać, aby w pełni rozumieć otaczający świat i prawa nim rządzące.
Chyba każdy człowiek, bez względu na wiek lubi, gdy mu w życiu coś dobrze wychodzi, ponieważ bardzo fajnie jest mieć poczucie spełnienia, kontroli nad przynajmniej małym fragmentem rzeczywistości, a właśnie to nam daje poznawanie własnych talentów. Jeżeli pomożemy uczniom odkryć w czym są mocni, będzie nam o wiele łatwiej wyzwolić u nich motywację do nauki i działania. Zatem satysfakcja wzajemna gwarantowana!
Czym są pasje i zainteresowania?
Pasje człowieka pozwalają na bezinteresowne angażowanie się w dodatkowe działania oraz pokonywanie napotykanych trudności. Są źródłem motywacji do podejmowania różnych form aktywności. Zainteresowania stanowią ważny czynnik rozwoju uzdolnień człowieka, gdyż napędzają jego pracowitość i kształtują emocjonalną odporność na porażki.
W swoich zamiłowaniach staramy się być coraz lepsi i dążymy do osiągania celów. Motywacja płynie z nas samych. W pasji jest pewna fascynacja, która pozwala na tworzenie swojej przestrzeni. Zainteresowania łączą ludzi, którzy patrzą z zamiłowaniem w tym samym kierunku. Pozwalają także przetrwać trudności, ciężkie chwile, a nawet traumatyczne przeżycia. Mogą być swoistą odskocznią od problemów. Pasją można zarażać innych, a kluczem do wytrwania w niej jest dobrowolność.
Jak szkoła wspiera w odkrywaniu talentu?
Szkoła pomaga w rozwijaniu zainteresowań poprzez organizowanie różnorodnych działań. Jednym z zadań nauczyciela jest odkrywanie potencjału drzemiącego w młodzieży oraz umiejętne podsycanie i pielęgnowanie rozbudzonych zdolności. Każdy uczeń powinien osiągać sukces w dziedzinie, która jest mu najbliższa. Nie koniecznie musi to być związane z umiejętnościami szkolnymi. Uczniowie mający problemy dydaktyczne, doświadczają obniżenia samooceny i poczucia własnej wartości, a również często nieakceptacji ze strony rówieśników. Może to dotyczyć osób wrażliwych, o ukrytych zdolnościach, które nie są na tyle śmiałe i otwarte, aby skonfrontować się z oceną grupy rówieśniczej. Rolą nauczyciela jest zachęcanie uczniów do działań oraz pomoc w realizacji marzeń, a w konsekwencji w wybraniu właściwej drogi życiowej.
W ZSA-E w Weryni zakładamy, że każdy uczeń naszej szkoły jest zdolny i gotowy do rozwoju na miarę swoich możliwości. Promowanie ucznia z uzdolnieniami ma na celu wspieranie indywidualnego rozwoju. Szkoła oferuje cały wachlarz zajęć dodatkowych, spośród których każdy kto tylko zechce, znajdzie dla siebie coś ciekawego.
Jakie pasje i zainteresowania rozwijamy?
Kulinarne – najczęściej w formie warsztatowej prawdziwi pasjonaci jak i amatorzy dietetyki, rzeźbienia w warzywach i owocach, zdrowego odżywiania, gotowania czy pieczenia uczą się nowych umiejętności i poszerzają wiedzę kulinarną. A wszystko to w atmosferze wyśmienitej zabawy, połączonej z degustacją.
Ekonomiczne – poprzez udział w licznych projektach, przedsięwzięciach, warsztatach, konkursach, czy olimpiadach uczniowie dowiadują się o tym, że są częścią mechanizmów gospodarki rynkowej, odkrywają ekonomię i rachunkowość jako ciekawe i zagadkowe nauki oraz poznają praktyczne aspekty wykorzystania wiedzy na przykładach z otaczającego świata.
Ekologiczne - dbając o wizerunek bliższej i dalszej okolicy, w trosce o środowisko ulegające stopniowo degradacji, w duchu poszanowania natury młodzież z Weryni bierze udział w licznych akcjach podnoszących świadomość ekologiczną, w tym m.in. w sprzątaniu świata.
Językowe – dedykowane dla młodzieży, która chce opanować swobodne posługiwanie się językiem angielskim w mowie i piśmie. Dzięki stażom zagranicznym uczniowie w praktyce rozwijają mówienie, przełamują barierę językową, zyskują pewność siebie podczas komunikowania się w języku obcym. Natomiast kursy językowe oraz konsultacje odpowiednio przygotowują do ważnych egzaminów.
Florystyczne – warsztaty pobudzają kreatywność, rozwijają twórcze i oryginalne myślenie, uczą projektowania dekoracji roślinnych, aranżowania florystycznego wystroju wnętrz oraz otwartej przestrzeni, rozbudzają wrażliwość na piękno świata roślin i kształtują postawę kierowania się estetyką w życiu codziennym.
Muzyczne – wychodząc z założenia, że świat muzyki jest dla wszystkich, a dla najzdolniejszych i przedsiębiorczych może stać się zawodem, drogą do sukcesu, sławy i dostatniego życia umożliwiamy uczniom rozwijanie zdolności wokalnych oraz grę na instrumentach muzycznych, będących na wyposażeniu szkoły.
Plastyczne – zajęcia gromadzą młodzież, która czuje potrzebę rozmowy o sztuce i malarstwie, chce dzielić się swoimi pomysłami oraz pracami artystycznymi, pragnie poznać podstawy widzenia i myślenia plastycznego, komponowania, rysunku postaci, martwej natury, podstaw perspektywy, posługiwania się podstawowymi, lecz różnymi narzędziami z wykorzystaniem rozmaitych technik.
Fotograficzne - jak robić ładne i ciekawe zdjęcia? co powoduje, że zdjęcie jest interesujące, że wracamy do niego oraz oglądamy z zaciekawieniem? jak zostać świadomym fotografem? w jaki sposób obrazem zastąpić słowa? jak zapisywać wspomnienia i emocje? Na te i wiele innych pytań uczniowie otrzymują odpowiedzi uczestnicząc w kółku fotograficznym.
Dziennikarskie – celem zajęć jest przekazanie młodzieży wiedzy na temat pisania i publikowania tekstów dziennikarskich w Internecie i prasie. To tutaj młodzi poznają smak pracy dziennikarskiej przeprowadzając swoje pierwsze wywiady, pobudzając wyobraźnię i twórcze myślenie.
Aktorskie - nauką bycia tu i teraz zajmują się pasjonaci gry aktorskiej. Wierząc że najszlachetniejszą formą aktorstwa jest prawda, która rodzi się z rozpoznawania uczuć, trenują ukazywanie emocji.
Motoryzacyjne - turnieje motoryzacyjne w Weryni dla młodszych i starszych uczniów z całego powiatu szczycą się wieloletnią tradycją i są doskonałą formą kształcenia z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, wpływają na pożądane zachowania w rzeczywistym życiu, popularyzują znajomość przepisów o ruchu drogowym, promują kulturę i bezpieczeństwo podczas korzystania z drogi, a także edukują z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
Sportowe, turystyczne – zajęcia pozalekcyjne są odpowiedzią na zapotrzebowanie uczniów na aktywność fizyczną. Zapewniają wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech motorycznych: szybkości, zwinności, siły, wytrzymałości i mocy. Inspirują do aktywności twórczej, pracy nad sobą, przełamywania osobistych barier psychicznych. Przygotowują organizm do wysiłku oraz kształtują nawyk czynnego wypoczynku.
Wolontariat - mówiąc o wolontariacie, najczęściej myślimy o niezarobkowej pracy na rzecz innych. Okazuje się jednak, że młodzież z ZSA-E w Weryni często przyznaje, że największą korzyść z pomagania czerpie ona sama zgodnie z sentencją: „Człowiek tyle jest wart, ile może dać drugiemu człowiekowi.” (św. Jan Paweł II)
Na zakończenie wypada przypomnieć, że zajęcia dodatkowe często przeradzają się w pasje, które potrafią być doskonałym towarzyszem człowieka na całe życie.
Autorzy: M. Laube-Skowrońska, I. Pogoda
OGÓLNOPOLSKI KONKURS EKO-ART
Jesteś kreatywny i masz dobre pomysły? Temat ochrony środowiska nie jest Ci obojętny? Chcesz by Twoje pomysły dotarły do milionów odbiorców?
Stwórz plakat, który w oryginalny sposób zasygnalizuje ekologiczny problem, z jakim zmaga się współczesny świat, lub zaproponuje jego rozwiązanie.
Przygotuj projekt graficzny o tematyce ekologicznej, w formie plakatu. Możesz go wykonać za pomocą graficznych programów komputerowych lub metodami tradycyjnymi. W celu zgłoszenia do konkursu należy przesłać plik w formie JPG lub PDF, w rozmiarze nie większym niż 20 MB. Dlatego prace wykonane metodami tradycyjnymi należy wcześniej utrwalić w formie cyfrowej (skan lub fotografia), a ich oryginały zachować do czasu zakończenia konkursu.
Jury przy wyborze najlepszych prac weźmie pod uwagę ich: innowacyjność, kreatywność, potencjał oddziaływania na odbiorców, potencjał eksploatacji w mediach, oryginalność, estetyka oraz styl wykonania pracy konkursowej
Zgłoszenia do konkursu przyjmuje p. Małgorzata Król za pośrednictwem dziennika elektronicznego do 30.04.2021 r.
Pracę konkursową należy wykonać do 10.06.2021 r.
Więcej informacji na stronie: www.eko-czynni.pl
Autor: M. Król
Szkoła i las wokół nas
- 9
Zespół Szkół Agrotechniczno- Ekonomicznych w Weryni położony jest w środkowej części Kotliny Sandomierskiej, na wschód od miasta powiatowego Kolbuszowa w województwie podkarpackim. Przyrodniczo i historycznie jest to teren o szczególnych walorach krajobrazowych. W otoczeniu szkoły jest secesyjny pałac Tyszkiewiczów wzniesiony w latach 1900–1905 z parkiem dworskim z połowy XIX wieku o powierzchni 25 ha wraz z licznymi stawami i starym drzewostanem. Przy szkole znajduje się neogotycka kaplica dworska wzniesiona w 1873 roku, której fundatorem był Zdzisław Tyszkiewicz.
Powietrze jest czystsze, a olejki eteryczne wydzielane przez drzewa mają działanie bakteriobójcze i grzybobójcze. W dodatku żywa zieleń i panująca cisza działają na człowieka uspokajająco. Droga do szkoły prowadzi przez ciekawe fragmenty lasu. Wzdłuż której można spotkać wiele interesujących roślin takich jak: bluszcz pospolity, konwalię majową, zawilca gajowego, przylaszczkę pospolitą, knieć błotną i wiele innych. Spacerując w ciszy i spokoju można spotkać wpatrujące się w nas jelenie, pasące się sarny czy skaczącego zająca, a pieszą wędrówkę umili nam śpiew wielu gatunków ptaków.
Autor: B. Twardowska
Moja firma
W ramach realizacji projektu ,, Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość” od połowy lutego do końca marca 2021 r. odbywały się zajęcia pozalekcyjne pt. ,,Zakładam i prowadzę własną firmę”. Projekt realizowany jest z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. W działaniu projektowym uczestniczyli uczniowie klasy drugiej kształcący się w Technikum w zawodzie technik ekonomista. Zajęcia w wymiarze łącznie 21 godzin lekcyjnych w formie online poprowadziła pani Ewa Serafin. Głównym założeniem zajęć pozalekcyjnych realizowanych w ramach projektu było zapoznanie uczniów szkoły średniej z procedurą zakładania i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Uczniowie dowiedzieli się, że prowadzenie własnej działalności gospodarczej daje szerokie szanse rozwoju, pozwala na zdobycie doświadczenia zawodowego poprzez możliwość wykonywania pracy w różnych dziedzinach.
Prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie należy jednak do najłatwiejszej pracy i wiąże się z czynnościami takimi jak: zarządzanie firmą, opracowywanie planów marketingowych, gospodarowanie finansami, przestrzeganie obowiązującego prawa czy prowadzenie właściwej dokumentacji. Zajęcia projektowe miały formę wykładów oraz warsztatów, podczas których uczniowie sporządzali
w 5 grupach dokumenty w ramach biznesplanu.
Na początku ekonomiści dowiedzieli się czym jest biznesplan własnej działalności gospodarczej po co i kiedy należy go przygotować. Każda grupa wybrała określony rodzaj działalności gospodarczej, dla której następnie sporządzała poszczególne elementy tego właśnie biznesplanu. Nie lada wyzwaniem było nie tylko nazwanie firmy i określenie jej przedmiotu działalności, ale także sporządzenie analizy SWOT, opracowanie struktury organizacyjnej, przygotowanie reklamy, bilansu czy rachunku zysków i strat.
Uczniowie w trakcie prowadzonych zajęć pozalekcyjnych mieli możliwość współpracy, korelacji pomiędzy sobą i nauczycielem, a przede wszystkim możliwość działania praktycznego. W efekcie tych wszystkich czynności każda grupa opracowała swój biznesplan, który na końcowych zajęciach uczniowie prezentowali. Należy dodać, że było mnóstwo emocji, głównie radości, przy ich przedstawianiu. Na pewno był to doskonały cykl lekcji pokazujący jak w praktyce założyć i prowadzić własną firmę. Uczestnicy projektu mają świadomość, że prowadzenie własnej firmy nie jest działaniem nieosiągalnym - wręcz przeciwnie - przekonali się oni, że założenie i prowadzenie firmy może być szansą na zorganizowanie sobie i innym osobom zatrudnienia, może być szansą na własny rozwój i realizację pasji czy zainteresowań zawodowych, a także nawiązywaniem i rozwojem współpracy z innymi podmiotami. Prowadzenie firmy wiąże się z umiejętnością wykorzystania zdobywanej w szkole wiedzy, kreatywności i pomysłowości z odpowiedzialnością sumiennością i elastycznym kreatywnym działaniem. Założenie firmy z pewnością jest wyzwaniem, ale to ,,do otwartych świat należy” – tak spuentowali udział w zajęciach pozalekcyjnych uczestnicy. Kto wie może niektórzy swoje biznesplany przełożą na realia i założą własne firmy.
Ewa Serafin, Beata Bryk
Sprawdzony przez K. Wachowska
Podróż w przyszłość
W dzisiejszym świecie dalekie podróże są wstrzymane, ale te w przyszłość jednak NIE! Przekonaliśmy się o tym, czytając prace finałowe XII Powiatowego Konkursu Poezji i Prozy „Podróż w przyszłość”. Przenosiliśmy się do pięknych miast, na odludne wyspy, do świata pełnego fantazji. Po drodze mijaliśmy kosmitów, wróżki, podwójne lustra, zegary. Uczniowie przedstawiali swoje ciekawe sny i prawdziwe marzenia. Było pięknie – dziękujemy.
Konkurs organizowany jest z dużym powodzeniem przez Zespół Szkół Agrotechniczno – Ekonomicznych w Weryni i Starostwo Powiatowe w Kolbuszowej, jednak tegoroczny odbył się dość nietypowo, bo w formie zdalnej. Młodzież przesyłała swoje teksty nigdzie dotąd niepublikowane na temat przyszłości, a specjalnie powołane przez organizatorów jury kierowało najlepsze prace do finału. Mógł to być wiersz lub utwór pisany prozą w jednym egzemplarzu. W tym roku utwory nie były recytowane, ani odczytywane. Jury konkursu oceniało oryginalność ujęcia tematu, pomysłowość formy i kompozycję, a także poziom językowy prac.
Najlepsi okazali się:
kategoria PROZA - szkoły podstawowe
I miejsce: Gabriela Kretowicz ze Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Widełce
II miejsce: Alicja Matejek z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mechowcu
III miejsce: Sylwia Lewandowska i Bartłomiej Bogacz z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w MechowcuWyróżnienia: Karolina Bąba i Klaudia Margańska z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego
w Mechowcukategoria PROZA - szkoły ponadpodstawowe
I miejsce: Magdalena Surowiec z Liceum Ogólnokształcącego w Kolbuszowej
II miejsce: Martyna Ragan z Liceum Ogólnokształcącego w Kolbuszowej
III miejsce: Weronika Fitał z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w WeryniWyróżnienie: Lidia Tylutka i Amelia Bebło ( LO Kolbuszowa) Natalia Wit i Wiktoria Cholewa (ZSA-E w Weryni)
kategoria POEZJA - szkoły podstawowe
I miejsce: Judyta Jagodzińska z Zespołu Szkół w Dzikowcu
II miejsce: Wiktoria Ofiara z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mechowcu
III miejsce: Patrycja Reguła ze Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w WidełceWyróżnienia: Milena Byczek i Kacper Pacyna z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego
w Mechowcukategoria POEZJA - szkoły ponadpodstawowe
II miejsce: Ewelina Buczek z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w WeryniWyróżnienie: Magdalena Drałus (LO)
Dziękujemy wszystkim i zapraszamy do udziału w przyszłym roku.
Katarzyna Wachowska
PRACE KONKURSOWE
Podróż w nieznane
A gdyby tak wyjechać z Polski
Gdzie kraj morski
Gdzie język nieznany
Gdzie smak nie ten sam co u mamy
A gdyby tak horyzont i morska flaga
Gdzie skalista wnęka
Gdzie dom dalej niż bliżej
Mego serca
Z podróżami dosyć
Lecz czuję niedosyt
Ustatkować się trzeba
A wspomnienia ulecą do nieba
Nie będę sama
Przez męża kochana
W chatce na plaży
Tak mi się marzy
PODRÓŻ W PRZYSZŁOŚĆ
Chętnie bym w przyszłość pojechała.
Tak na chwilę, zerknąć tylko,
co się tam dzieje.
Mama się ze mnie śmieje.
To niemożliwe, być może
tylko jasnowidz lub święty
zna tajemnicę przyszłości.
Ja nie rozumiem tych zawiłości.
Mam ochotę, to uruchamiam
swoją wyobraźnię i jadę!
Będzie to podróż ,,Last minute”’
i krótka, jak błysk słońca w lutym.
I już.
Rozglądam się wokół ciekawie.
Jestem uroczą, lecz dorosłą już damą.
Spaceruję po parku z tatą i mamą.
Widzę też dzieci, jak uczą się przyrody:
obserwują drzewa, kwiaty, owady na łące.
Śmieją się, rozmawiają, palcem pokazują.
Całkiem tak zwyczajnie się zachowują.
Teraz patrzę w górę.
Widzę dwa bociany;
stoją w swoim gnieździe i głośno klekoczą.
Nieopodal w stawie głupie żaby rechoczą.
Nudziło mi się trochę i stwierdziłam, że pojadę do miasteczka.
Spotkałam przyjaciółki, młode, lecz dojrzałe,
więc zaprosiłam je na kawałek ciasta,
do pobliskiego miasta.
Porozmawiałyśmy razem.
Są bardzo szczęśliwe, wesołe i zamężne.
Ale wieczór się powoli zbliża,
i do domu trzeba wracać, bo już późna godzina.
Wracam do mieszkania i podsumowuję:
cieszę się bardzo, że świat jest jeszcze w miarę normalny.
Nagle - pojawiam się w rzeczywistości
i problemy rozwiązuję, nie szukam nowości.
Aktualności