Autor: E.Serafin
4.11.2019 r.
--------------------
Pod koniec października tego roku do Zespołu Szkół Agrotechniczno–Ekonomicznych w Weryni zaprosiliśmy ponad 30 uczniów klas ósmych szkół podstawowych z powiatu kolbuszowskiego, którzy uczestniczyli w przygotowanych przez nas ekonomicznych zabawach i grach edukacyjnych. Głównym celem zorganizowanego przez ekonomistów przedsięwzięcia było rozwijanie zainteresowań i zapoznanie młodszych kolegów i koleżanek z tajnikami ekonomii. Chcieliśmy, aby podczas tego dnia nie tylko nasi uczniowie, ale również uczniowie ze szkół podstawowych nabyli nowe umiejętności zawodowe, budowali bądź doskonalili własne ścieżki edukacyjne, nabywali umiejętności kształtowania własnego wizerunku, rozwijali pasje i zainteresowania, umiejętności interpersonalne, a także uczyli się poczucia odpowiedzialności za powierzone zadania. Dodatkowo wszyscy uczestnicy działań ekonomicznych mieli możliwość podniesienia poziomu własnej samooceny oraz kształtowania umiejętności autoprezentacji.
Wszystkie przedsięwzięcia realizowane były poprzez koedukację koleżeńską, gdzie uczniowie Technikum z klasy trzeciej kształcący się w zawodzie technik ekonomista pod nadzorem nauczycieli ekonomistów przygotowali wiele atrakcji dla zaproszonych pasjonatów ekonomii. Po oficjalnym przywitaniu zaproszonych gości rozpoczął się konkurs pn. ,, Edukacyjne gry terenowe”. Wyzwanie konkursowe polegało na rozwiązywaniu łamigłówek i zagadek logicznych z zakresu ekonomii, finansów, rachunkowości czy przedsiębiorczości. Konkurencja wymagała od uczniów precyzji i ostrożności, ale także spostrzegawczości. Trzyosobowe drużyny musiały wykazać się nie tylko wiedzą, ale przede wszystkim kreatywnością i refleksem, ponieważ zadanie należało wykonać w jak najkrótszym czasie. Dla wszystkich uczestników konkursu było to poważne i ambitne wyzwanie.
Kolejnym punktem programu były warsztaty ekonomiczne. Członkowie Szkolnego Klubu Przedsiębiorczości na poszczególnych stanowiskach komputerowych uczyli młodszych kolegów i koleżanki obsługi programu magazynowo – sprzedażowego Subiekt GT, sporządzania dowodów księgowych - głównie faktury VAT sprzedaży. Dodatkowo nasi uczniowie mogli zaprezentować młodszym kolegom zasady ekonomicznych gier edukacyjnych oraz nadzorować rozwiązywanie przez nich anagramów.
Kształcenie praktyczne jest dla nas kluczowe. Poprzez realizację w/w działań ekonomicznych chcieliśmy pokazać młodym ludziom, że nauka na poziomie szkół ponadpodstawowych to nie tylko nudna teoria, ale nauka powiązana z zabawą. Nasza szkoła stawia przede wszystkim na wiedzę praktyczną, przekazywaną w interesującej formie, z użyciem nowoczesnych narzędzi. Do dyspozycji uczniów mamy bogate zaplecze techniczne. Uczniowie Szkół podstawowych i Technikum mogli wykonywać praktyczne zadania z wykorzystaniem nowoczesnych programów komputerowych. Udział w przygotowanym przez nas programie ekonomicznym umożliwił uczniom naszej szkoły oraz młodszym kolegom i koleżankom zwiększenie poziomu wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu ekonomii, finansów, marketingu, zarządzania, rachunkowości. Ekonomistom umożliwił nabycie nowych wiadomości i umiejętności praktycznych, efektywniejsze przygotowanie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Natomiast dla uczniów szkół podstawowych zdobyte doświadczenia pozwolą na poszerzenie zainteresowań, poznanie tajników ekonomii, a to z kolei może mieć wpływ na ukształtowanie dalszej ścieżki edukacyjnej.