W ramach projektu „MP Health Direct”, czyli ,,Kierunek na zdrowie psychiczne i fizyczne” w trakcie roku szkolnego realizowaliśmy zaplanowane działania ekologiczne w kwestiach związanych z ochroną środowiska i zdobywania wiedzy w tym zakresie:
- w tym celu skorzystaliśmyze stron internetowych, na których wyszukiwaliśmy materiały pomocnicze,uczniowie uczestniczyli również w webinariach,aby ułatwiać wymianę skutecznych praktyk edukacyjnych w tym zakresie
- dzięki temu wprowadzaliśmy umiejętności ekologiczne wśród uczniów, które wpłyną na gospodarkę niskoemisyjną, oraz mogą mieć charakter ogólny, jak np. zrównoważone rolnictwo, ochrona gleb i powietrza, zmniejszenie wykorzystania energii i ilości odpadów.
W trakcie trwania projektu w roku szkolnym 2022/23 podjęliśmy następujące działania ekologiczne:
- zorganizowaliśmy wraz z uczniami Światowy Dzień Sprzątania Świata
(początkiem października oraz maja),
- uczniowie brali udział w projekcie ekologicznym „Eko Szkoła” i w konkursach ekologicznych: Powiatowym Konkursie wiedzy o ochronie przyrody na płaskowyżu kolbuszowskim, Olimpiadzie Ekologicznej- etap szkolny, Poznaj świat - w kategorii: Dary lasu,
- odbyły się spotkania w ramach projektu Eko Szkoła: na temat wiedzy ekologicznej, na temat ochrona bioróżnorodności leśnej uczestnicy- kl. 4 i szkoła branżowa oraz webinaria pt. Środowisko przyrodnicze globalnie oraz Mroczny sekret Internetu. Odbyło się spotkanie z Dominiką Lasotą pt. Czy używanie smartfona i telefonu jest ekologiczne?Tydzień edukacji globalnej – Ekologiczna gra korytarzowa – Szkoła ponad granicami, Pomóżmy ptakom przetrwać zimę, Światowy dzień wody, Ziemia jako system społeczno-przyrodniczy. Cała szkoła na rzecz środowiska tj. Zajęcia w terenie- Dzień Ziemi -Splątani ze światem, Łąka kwietna oraz posadowienie domków dla owadów, My i natura,
- zachęcaliśmy do „zielonych dojazdów do szkoły” lub pieszo i ,,zielonych działań” w ciągu dnia, w trakcie „Tygodnia mobilności” i poza nim,
- wybieraliśmy ekologiczne środki transportu w trakcie mobilności,
- uczniowie zbierali i oddawali do recyklingu: zakrętki, zużyte baterie, zużyty sprzęt elektroniczny,
- zachęcaliśmy do spędzania wolnego czasu na łonie natury, bez urządzeń cyfrowych,
- zachęcaliśmy do zmniejszenia zużycia energii poprzez umieszczenie specjalnej plakietki przypominającej o oszczędzaniu jej przy włącznikach światłaoraz zamieściliśmy plakaty informacyjne na tablicy ogłoszeń,
- przy kranach z bieżącą wodą umieściliśmy specjalne plakietki przypominające o oszczędzaniu wodyoraz zamieściliśmy plakaty informacyjne na tablicy ogłoszeń,
- sukcesywnie wprowadzaliśmy centralizację wydruku tj. (wydruk dwustronny) oraz gromadziliśmy większość dokumentów potrzebnych do realizacji projektu i w pracy nauczyciela w formie elektronicznej i w folderach na Dysku Google,
- promowaliśmy zdrową żywność ekologiczną, regionalną, sezonową
i nieprzetworzoną przez styl slow food, wegetarianizm i weganizm,
- wprowadziliśmy styl Zero Waste, czyli oszczędniejsze i lepsze gospodarowanie tym, co mamy i możliwie jak największego ograniczenia odpadów.
Jednym z działań długoterminowych w szkole, zaraz po odnowieniu terenu wokół szkoły, było wykonanienaturalnego kompostownika na bioodpady, z którego powstały kompost będzie wykorzystywany do zasilania posadzonego już wcześniej ekologicznego tam sadu.W wykonaniu kompostownika pomógł pracownik szkoły pan „złota rączka” natomiast w jego osadzeniu i pięknym wykończeniu pomogły uczennice z klasy
I technikum architektury krajobrazu Zuzanna Bajor, Aleksandra Chmielowiec, Patrycja Chęcińska oraz Karolina Mytych pod opieką p. Irminy Piłat i Agnieszki Biestek.
Uczniowie chętnie podejmują działania ekologiczne na terenie naszej szkoły i najbliższego otoczenia. Zbierając nakrętki wspierają również akcję zbiórki środków na wózek inwalidzki dla chorego dziecka.
Wspomniane ruchy i style żywieniowe mają również na celu wspieranie regionalnych producentów żywności oraz niebagatelny wpływ zarówno na stan środowiska naturalnego, jak i domowe budżety.
Wprowadzone działaniaekologiczne przynoszą zaplanowanekorzyści wynikające ze zmniejszenia zużycia energii elektrycznej, cieplnej, wody, żywności i mniejszego zużycia papieru. Realizacja tych działań obejmuje najbardziej efektywne i skuteczne, z punktu widzenia ekologicznego, zmniejszenie śladu węglowego.