Ogłoszenie
Warsztaty artystyczne
Kiermasz charytatywny
- 1
9 kwietnia w Sobotę nasza szkoła wzięła udział w charytatywnym kiermaszu wielkanocnym, organizowanym w Szkole Podstawowej w Kupnie. Celem akcji była zbiórka pieniędzy na leczenie Oliwki Kret, uczennicy tej szkoły, cierpiącej na padaczkę lekoodporną. Mimo niesprzyjającej pogody na kiermasz przyszli nie tylko koledzy i koleżanki Oliwki, ale również mieszkańcy powiatu kolbuszowskiego, których los chorej dziewczynki nie był obojętny. Podczas kiermaszu wielkanocnego nasze uczennice Klaudia Sitarz i Weronika Fitał reprezentowały ZSAE oferując przygotowane przez uczniów i nauczycieli naszej szkoły: stroiki, pisanki wykonane metodą decoupage, zawieszki z masy porcelanowej, kartki świąteczne oraz pięknie zdobione pierniczki wielkanocne. Całe wydarzenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem nie tylko dorosłych, ale również dzieci, dla których zostały przygotowane liczne atrakcje takie jak : pokazy sprzętu strażackiego, występy muzyczne czy warsztaty plastyczne. Pomoc ma sens i w efekcie udało się uzbierać kwotę ponad 20 tys. zł. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym i trzymamy kciuki za Oliwkę!
Autorzy: Irmina Piłat, Urszula Szklarz
Moje Zmartwychwstanie
- 4
Szkolnej Galerii Sztuki Współczesnej ZSA-E w Weryni pt.,, Moje Zmartwychwstanie". Tradycyjnie podczas wernisażu gościliśmy Pana dyrektora Szkoły Zbigniewa Bogacza, który podczas otwarcia nawiązał do tytułu wystawy ,, Moje Zmartwychwstanie”, wątek nieustannego stawania, po porażkach i upadkach. Na zakończenie zostały złożone życzenia świąteczne i uczestnicy wystawy mogli degustować świąteczne łakocie.
1 Byczek Zuzanna. 2 Małgorzata Bąba. 3 Dragan Emilia. 4 Hopek Wiktor. 5 Jadach Karolina. 6 Janusz Wiktoria. 7 Jaskot Karolina. 8 Kozak Martyna. 9 Lampart Patrycja. 10 Majewski Karol. 11 Marut Andrzej. 12 Mazur Alicja. 13 Metlak Bartłomiej. 14 Micek Maja. 15 Olszowy Dorota. 16 Ozimek Kacper. 17 Pleban Ewa. 18 Puzio Karol. 19 Puzio Kornelia. 20 Rębisz Justyna. 21 Serafin Aleksandra. 22 Surowiec Aleksandra. 23 Tęcza Dominika. 24 Tęcza Karolina
Ekonomiści oraz Technicy eksploatacji portów i terminali
1 Boguń Jakub. 2 Cyran Michał. 3 Gniewek Anna. 4 Gniewek Magdalena. 5 Gola Krzysztof. 6 Kasica Patryk. 7 Kochanowicz Nikodem. 8 Konsur Małgorzata. 9 Krok Dawid.10 Kurdziel Katarzyna. 11 Lachowicz Kacper. 12 Łyczko Wiktoria. 13 Magda Izabela. 14 Malec Olgierd. 15 Malec Patrycja. 16 Pakłos Norbert. 17 Płaza Julia. 18 Rząsa Julia. 19 Serafin Maciej. 20 Serafin Radosław. 21 Serafin Szymon. 22 Stec Paulina. 23 Surdej Bartosz. 24 Trzcińska Julia. 25 Wójcicki Bartosz. 26 Słabicka Natalia. 27 Kopec Kamil
Składamy podziękowania Dyrekcji ZSA-E za pomoc w zakupie materiałów i zrozumienie potrzeb związanych z funkcjonowaniem Galerii "SGSW”.
Uczestnikom wystawy gratuluję postawy artystycznej.
opiekun i komisarz wystawy Katarzyna CesarzObok na stronie -fotorelacja z pracy twórczej uczniów-foto Bartłomiej Metlak
Logo wg projektu graficznego Krzysztofa Gola
Instalacja ,,Moje Zmartwychwstanie” udowadnia, że sztuka jest wszędzie: w geometrii wzorów, w kontraście kolorów i faktur, a także w każdym zakrzywieniu ludzkiego ciała. Możemy tego nawet nie zauważyć na pierwszy rzut oka i łatwo przeoczyć w przyziemnej codziennej rutynie. Ale wszystko, czego potrzebujemy, to zatrzymać się i uważnie rozejrzeć, przyjrzeć się każdej chwili życia i obserwować jego szczegóły.
Instalacja ,, Moje Zmartwychwstanie” jest symbolicznym grobem każdego z nas. W dobie świąt Wielkanocnych oglądamy dzieło, które można rozbudowywać poprzez dodawanie kolejnych elementów takich jak własne odrysowane na papierze stopy ludzkich nóg.
Uczniowie klas pierwszych stworzyli instalację budując konstrukcje przestrzenną z krochmalonych gaz opatrunkowych. Zadaniem każdego z młodych adeptów sztuki stało się odrysowanie dwóch swoich stóp na dowolnie wybranym papierze. Dzięki oryginalnym i minimalistycznym elementom kilkudziesięciu stóp stworzono historię tu i teraz, z wizją na wtedy… Moje Zmartwychwstanie, to instalacja dotykająca życia i śmierci. Zanurzeni w wierze chrześcijańskiej wierzymy, że po naszej śmierci, dzięki Zmartwychwstaniu Pańskiemu, każdy z nas z martwych wstanie i zostawi ślad, ale już w nowej rzeczywistości…
Nowy realizm (fr. Nouveau Réalisme) – ruch artystyczny powstały w 1960 roku we Francji, analogiczny do amerykańskiego neodadaizmu. Pomysłodawcą i teoretykiem grupy był francuski krytyk Pierre Restany. Głównym założeniem ruchu było eksponowanie fragmentów rzeczywistości, które miały wprost oddziaływać na emocje widza, a nie poprzez pryzmat wyobraźni artysty. Jego członkowie posługiwali się przedmiotami zużytymi, odpadami konsumpcji społecznej i pozostałościami przemysłu, tworząc z nich obiekty artystyczne. Akcentowali przez to nostalgię za przeszłością przedmiotu w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego i przemysłowego. Członkami ruchu byli m.in. Yves Klein, Daniel Spoerri, César, Jean Tinguely, Mimmo Rotella, Arman, Niki de Saint-Phalle, Martial Raysse, Wolf Vostell. Symptomatyczne dla ruchu były obrazy-pułapki (tableaux-pièges) Daniela Spoerriego, który przyklejał przypadkowe przedmioty na meblach i innych podłożach, na których zostały znalezione. César budował kompozycje ze zmiażdżonego złomu, a Mimmo Rotella tworzył dekolaże z naklejonych na płótno warstw plakatów filmowych..
Autor: Katarzyna Cesarz
Informacja
Wielkanoc 2022
- 5
Mój pierwszy dzień pracy
- 101
06.04.2022 roku ponad 40 uczniów ZSA-E w Weryni kształcących się w różnych zawodach wzięło udział w projekcie pt. “Dzień Przedsiębiorczości”. W tym dniu uczniowie mogli “zaznać smaku” pracy w zawodzie poprzez odbycie jednodniowej praktyki zawodowej w wybranej przez siebie instytucji. Taki dzień pozwala zweryfikować swoje wyobrażenia o wybranym zawodzie, a uczniowie mają wówczas szansę pozyskać informacje o wykształceniu, umiejętnościach czy predyspozycjach niezbędnych do wykonywania danego zawodu. Odbycie jednodniowej praktyki zawodowej sprzyja młodym ludziom w zaplanowaniu dalszej drogi edukacyjnej oraz zawodowej i przygotowuje ich do dorosłego życia. Projekt ten cieszy się dużą popularnością wśród uczniów mamy nadzieję, że w przyszłym roku kolejne osoby zdecydują się by zaznać atmosfery pracy w swoim zawodzie. Jako uczniowie możemy zapewnić, że nie pożałujecie!
Autor: Katarzyna Gola
Doradztwo zawodowe - warsztaty
- 237
Wspomnienia
Jestem tegoroczną maturzystką. Chciałabym podsumować moją szkolną wędrówkę, która zmierza powoli ku końcowi. Jestem dumna z tego, że mogłam swoją przygodę przeżyć w Technikum w Weryni. To miejsce zawsze będzie mi się kojarzyło z radosną atmosferą oraz z osobami, które udało mi się poznać. Warsztaty, konkursy, wycieczki, zajęcia praktyczne, to coś czego na pewno będzie mi brakować. Chętnie angażowałam się w życie szkoły, dlatego też mam miłe wspomnienia z tego czasu. Myślę, że zostawiłam cząstkę siebie w szkole.
Na podsumowanie kierunku w którym się kształciłam, czyli technik żywienia i usług gastronomicznych chciałabym dodać kilka słów o sobie. Od dziecka podpatrywałam jak moja starsza siostra przygotowywała pyszne ciasto, a ja chciałam jej dorównać. To ona zaszczepiła we mnie „bakcyla’’ pieczenia. Z biegiem lat sama próbowałam gotować i piec różne wyroby, czytałam przepisy, szukałam inspiracji w internecie. Z góry wiedziałam, że chcę iść na „żywienie’’. Trafiając tu zaczęłam spełniać swoje marzenia. W szkole udało mi się poznać nauczycieli, którzy służyli pomocną dłonią, poszerzyli moją wiedzę i doświadczenie za co im bardzo dziękuję. Ogromnym wsparciem była też moja klasa, która również miała zamiłowanie do gastronomii i zawsze wymienialiśmy się pomysłami. Po ukończeniu szkoły dalej chcę rozwijać moją pasję i dążyć do perfekcji, bo przez całe życie się uczymy.
Autor: Kinga Wilczyńska
„Made in serce”
- 53
W dniach 29-31 marca przeżywaliśmy nasze szkolne rekolekcje zatytułowane „Made in serce”. Był to niezwykły czas, święty czas dla każdej wspólnoty. W tym roku rekolekcje prowadził katecheta ks. Mariusz Uryniak. Pierwszego dnia próbowaliśmy sobie wyobrazić Boga poszukującego. Każdy z nas czasami poprzez swoje grzechy ucieka przed Bogiem, a Jezus – jak czytamy w Dzienniczku św. Faustyny: „ściga nas swoim miłosierdziem”. W tym dniu po rekolekcjach gościliśmy w progach szkoły ks. bp. Edwarda Białogłowskiego, który wizytował parafię Werynię. Skierował On do nas swoje słowo otuchy i troski, a także zapewnił o pamięci modlitewnej za wszystkich zdających egzamin maturalny i zawodowy. Drugiego dnia rekolekcji głównym tematem rozważań było stawanie w prawdzie. Kim tak naprawdę jesteśmy? W myśl słów Jezusa „poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli”. Był to czas „zdzierania” masek, które tak często zakładamy w swoim życiu. Na zakończenie uczestniczyliśmy we Mszy Świętej. W czasie kazania ks. Rekolekcjonista porównywał życie do pociągu i kazał zastanowić się czy zmierza ono we właściwym kierunku? Jezus – „konduktor” naszego życia, zweryfikował plany. Ostateczną stacją życia ma stać się Niebo. Bogu niech będą dzięki za czas rekolekcji. Ufamy, że przyniosą jak najpiękniejsze owoce w życiu wszystkich.
Autor: ks. Mariusz Uryniak
W imieniu całej społeczności szkolnej dziękujemy ks. Mariuszowi za wygłoszone słowo Boże i dary Ducha Świętego. Szczęść Boże na każdy dzień Twego życia.
Kulinarne innowacje
- 14
Od lutego uczniowie kierunków gastronomicznych mają okazję uczestniczyć w innowacjach pedagogicznych dotyczących tradycyjnych potraw z dziczyzny i ptactwa dzikiego. Przez kilka ostatnich tygodni nasza młodzież uczyła się wykonywania potraw z ptactwa dzikiego, zwierzyny łownej drobnej i grubej. Ponadto uczniowie sporządzali sosy i dodatki skrobiowe oraz przygotowali aranżacje potraw z dziczyzny. Wykorzystując mięso ptactwa i dziczyzny przygotowali również potrawy chorwackie, francuskie, portugalskie i hiszpańskie, których nauczyli się w czasie mobilności, odbywających się w ramach projektu Food Redefined oraz PO WER Nasza szkoła Twoją szansą na sukces. Zadaniem uczestników mobilności było pokazanie iż dziczyzna jest elementem wspólnym w różnych kuchniach europejskich. Przygotowali wspólnie ze swoimi kolegami i koleżankami udziec jagnięcy z pieczonymi ziemniakami, migas z kapusty i ziemniaków, balotynę z perliczki z kaszą bulgur, udziec z jelenia po burgundzku z chipsami warzywnymi. Ćwiczyli także sporządzanie potraw kuchni hiszpańskiej czyli grillowaną ośmiornicę z chlebkiem z batatów, pieczonego dorsza oraz risotto z kaszy jaglanej. Prawdziwa eksplozja smaków!
Poniżej wybrane przepisy:
Polędwica z jelenia w zalewie
Składniki:
ok. 1,5 kg mięsa,
2 marchewki, pietruszka, seler
2 kg cebuli,
czerwona vegeta,
1 szklanka oleju, 1/2 szklanki oliwy.Wykonanie:
Warzywa gotować z mięsem 4 godziny, bez soli. Wyciągnąć z wody, ostudzić, osuszyć, pokroić na cienkie plastry (4 mm), a cebulę skroić w drobną kostkę. W salaterce układać warstwy: cebula, czerwona vegeta, mięso, dobrej jakości olej połączony z oliwą, znowu cebula, vegeta, mięso i olej. Schłodzić. Podawać z chlebkiem czosnkowym.
Wykwintna sałatka z polędwiczką z dzika
Składniki:
1, 5 kg polędwicy z dzika
sól peklująca Prymat, kminek, czosnek 3 ząbki
1 opakowanie sera mozzarelli mini,
opakowanie mixu sałat z rukolą,
małe opakowanie pomidorków cocktailowych,
żółtej papryki,
Mały słoiczek miodu wielokwiatowego,
2 łyżki musztardy
4 łyżki octu balsamicznego,
6 łyżek oleju
sól, pieprz,
8 ząbków czosnku.
Wykonanie:
Zamarynowane mięso osączyć z zalewy, natrzeć kminkiem, czosnkiem, przyprawami, podsmażyć na ostrym ogniu w celu zarumienienia, piec około1 godziny w rękawie do pieczenia i studzić. W słoiku wymieszać szklanki oliwy, 3-4 łyżeczki octu balsamicznego, 1 łyżeczkę miodu i pokrojone ząbki czosnku. Doprawić do smaku. Upieczoną polędwiczkę pokroić na kawałki 2 cm na 2 cm i lekko. Umyte pomidorki i kulki serowe pokroić na połówki. Na talerzu jednoporcjowo na spód wysypać sałatę, rozdrobnione pomidorki, słupki papryki, kuleczki serowe i kawałki polędwiczki. Całość polać przygotowanym sosem.Polędwiczki z dzika z linguine( lingwini ) cukiniowym.
Składniki:
1, 5 kg polędwicy z dzika,
przyprawa do mięsa, kminek, czosnek 3 ząbki,
- 2 łyżeczki musztardy, sól i pieprz.
Polędwiczki osuszyć, natrzeć musztardą, solą i pieprzem, obsmażyć na gorącej suchej patelni, przełożyć do formy i wstawić na 40 minut do piekarnika nagrzanego do temperatury 170 .Lekko przestudzone pokroić w skośne plastry po 2 na osobę.
Lingwini cukiniowe.
3 cukinie, 2 duże pomidory, 1 por lub biała cebula, główka czosnku, 2 łyżki oliwy lub oleju, sól i pieprz, szczypior.
Pora pokroić w półplasterki, czosnek posiekać, pomidory obrać ze skórki , usunąć gniazda nasienne i pokroić w kostkę, cukinie wymyć, usunąć końcówki i pokroić w długie frytki. Tłuszcz rozgrzać, włożyć pora i czosnek, mieszając ogrzewać 1 minutę, dodać cukinie , a na końcu pomidory, ogrzewać do lekkiego zmięknięcia/delikatnie mieszać, aby nie zniszczyć struktury warzyw. Zdjąć z ognia, przyprawić i posypać pokrojonym szczypiorem. Na lingwini układać plastry mięsa.Autor: A. Tęcza, W. Majewska B. Sobowska -Rekut
Tajemnicze miejsce…
Gdzie ono jest? Okazało się, że może być w opuszczonej bibliotece, w więziennej celi, w drewnianym domku, na strychu, w sobie… Także w starym zamku, przy zapomnianej studzience, w leśnej ciszy, w królestwie Elfów. Dla niektórych to Polska, dla innych serce…
Jakże nietypowe tajemnicze miejsca wyszukała i opisywała nasza młodzież, która po raz kolejny wzięła udział już w XIII Powiatowym Konkursie Poezji i Prozy. Konkurs organizowany jest z dużym powodzeniem przez Zespół Szkół Agrotechniczno – Ekonomicznych w Weryni i Starostwo Powiatowe w Kolbuszowej. Młodzież w tym roku przesyłała swoje teksty nigdzie dotąd niepublikowane na temat tajemniczego miejsca. Mógł to być wiersz lub utwór pisany prozą w jednym egzemplarzu. Jury konkursu oceniało oryginalność ujęcia tematu, pomysłowość formy i kompozycję, a także poziom językowy prac.
Dziękujemy za tajemnicze wrażenia!
Wyniki konkursu:
kategoria PROZA - szkoły podstawowe
I miejsce: Nina Sudoł z PSP im. M. Konopnickiej w Komorowie
II miejsce: Klaudia Krzysik ze Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów w Bukowcu
III miejsce: Konrad Kopeć ze Szkoły Podstawowej w DzikowcuWyróżnienia: Aleksandra Rogowska (Komorów), Sandra Więcław (Bukowiec), Patrycja Reguła (Widełka)
kategoria PROZA - szkoły ponadpodstawowe
I miejsce: Amelia Dziadura i Piotr Wawrzonek z Liceum Ogólnokształcącego w Kolbuszowej
II miejsce: Aleksandra Durak z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni i Emilia Rusin z Liceum Ogólnokształcącego w Kolbuszowej
III miejsce: Oliwia Komaniecka (LO) i Natalia Wit (ZSA-E)Wyróżnienie: Katarzyna Gola i Wiktoria Cholewa (ZSA-E w Weryni)
kategoria POEZJA - szkoły podstawowe
I miejsce: Gabriela Kretowicz ze Szkoły Podstawowej im. Królowej Jadwigi w Widełce i Emilia Łeptuch z PSP im. M. Konopnickiej w Komorowie
II miejsce: Julia Lampart z PSP im. M. Konopnickiej w Komorowie i Wiktoria Ziembka Szkoły Podstawowej w Dzikowcu
III miejsce: Emilia Dziuba ze Szkoła Podstawowa im. Zygmunta Nowakowskiego w Trzęsówce , Karolina Kopeć z PSP im. M. Konopnickiej w KomorowieWyróżnienia: Agata Zimny (Mazury), Wiktoria Wojnar, Kinga Jamróz i Agata Maciąg (Dzikowiec)
kategoria POEZJA - szkoły ponadpodstawowe
I miejsce: Ewelina Buczek z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni
II miejsce: Gabriela Pawłowska (LO) i Szymon Zieliński (ZSA-E w Weryni)
III miejsce: Marcin Rzeszutek (LO)Wyróżnienie: Weronika Fitał
Dziękujemy wszystkim i zapraszamy do udziału w przyszłym roku.
Autor: Katarzyna Wachowska
Kiermasz Wielkanocny SKC !!!
W dniach od 11-12.04.2022 r. (poniedziałek i wtorek) Szkolne Koło Caritas organizuje Kiermasz wielkanocnych ciasteczek. Udekorowane lukrem będą miały różne kształty symbolizujące Wielkanoc: baranki, kurczaczki, jajka, kaczuszki. Sprzedaż ich będzie odbywała się na długiej przerwie przy wejściu głównym do szkoły. Uzyskane fundusze z akcji SKC będą przekazane dla osób potrzebujących lub znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
Dziękuję klasie I kucharz, II i III z technikum żywienia i usług gastronomicznych za pomoc w wypiekaniu ciasteczek oraz dekorowanie ich.
Serdecznie zapraszamy: Szkolne Koło Caritas
Organizator: Agnieszka Biestek
Doradztwo zawodowe
- 96
Pasja cukiernicza
Opowiem Wam o mojej pasji do cukiernictwa. Od kilku lat interesuję sie cukiernictwem, dlatego wybrałam tę szkołę. Nie zawsze moje słodkości były idealne, lecz nie poddawałam się. Pogłębiałam swoją wiedzę, poznając różne tajniki i techniki cukiernicze. W szkole mogłam liczyć na rady ze strony nauczycielek z przedmiotów zawodowych. Najbardziej rozkochałam się w wykonywaniu tortów, ale i nie tylko. To dopiero początek, ale już teraz mogę pochwalić się moimi kilkoma wypiekami. Oto kilka zdjęć przedstawiających moje słodkości.
Piszę to jako tegoroczna maturzystka, której przygoda z ZSAE w Weryni właśnie dobiega końca. Bardzo szybko minęły te 4 lata w tej szkole. Będę wspominać ten czas bardzo dobrze, chwile spędzone tutaj zapamiętam na długo. Tych wspaniałych momentów było bardzo wiele, czas spędzony ze znajomymi, lekcje czy zajęcia praktyczne, które zapamiętam szczególnie, na nich zawsze panowała super atmosfera. Warto wspomnieć o konkursach czy warsztatach, dzięki którym mogliśmy doskonalić swoje umiejętności.
Autor: Gabriela Jabłońska
Charytatywny Jarmark Wielkanocny
OLIMPUS SESJA WIOSENNA 2022
W ostatnim tygodniu marca br. odbyła się w naszej szkole sesja wiosenna ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej z języka angielskiego Olimpus. Test olimpiady składał się z 30 pytań (dotyczących rozumienia czytanego tekstu, gramatyki, kultury krajów anglojęzycznych itp.) i podanych do nich 4 odpowiedzi. W testach z sesji wiosennej jedna odpowiedź, dwie, trzy lub wszystkie mogły być poprawne. Także mogło zdarzyć się tak, że żadna z odpowiedzi nie była właściwa. Z tym trudnym wyzwaniem zmierzyło się 10 uczniów z klas czwartych, którzy w ten sposób mogli sprawdzić swoje umiejętności w tym zakresie tuz przed maturą. Aktualnie pozostaje nam czekać na wyniki. Trzymajcie kciuki!
Autor: Natalia Snopek
Mistrzostwo Narodowego Teatru Edukacji
Dnia 28 marca młodzież z naszej szkoły udała się na spektakl teatralny do Miejskiego Domu Kultury w Kolbuszowej. Tematem wystąpienia był dramat Adama Mickiewicza pt. Dziady cz. III. Gra aktorów, którzy odegrali asceniczny dramat od pierwszego momentu zaciekawiła wszystkich widzów. Każdy ich gest, mimika i wyważony ton głosu w wyjątkowy sposób podkreślały odgrywaną scenę. Wzrok przykuwała również dekoracja i wyjątkowe oświetlenie sceny teatru.
W spektaklu aktorzy podjęli się tematyki walki o wolność ojczyzny i martyrologii narodu polskiego. Przedstawili postawy przedstawicieli polskich i rosyjskich środowisk na podstawie historycznych wypadków związanych z procesem filomatów i filaretów. Zaprezentowali jedną z najbardziej niesamowitych i trudnych do odegrania scen jaką była Wielka Improwizacja. Ukazali klęskę prometejskiej postawy Konrada, który samotnie chciał przeciwstawić się złu caratu, żądając od Boga władzy nad ludzkimi duszami (sc. II) a także mesjanistyczną wizję Księdza Piotra (sc. V) oraz brutalność Senatora Nowosilcowa.
Uważam, że przedstawiony spektakl był warty uwagi. Aktorzy w interesujący sposób opowiedzieli widzom tą jakże trudną historię i ułatwili zrozumienie lektury Mickiewicza.Autor: Kinga Margańska
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
- 4
Autyzm jest zaburzeniem rozwoju związanym z nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. To choroba nieuleczalna, jednak przy odpowiednich metodach terapeutycznych można zmniejszyć jej nasilenie. Jeszcze niedawno uważano, że autyzm dotyczy głównie chłopców – był diagnozowany u nich niemal cztery razy częściej niż u dziewcząt. Stąd też symbolicznym kolorem autyzmu stał się niebieski. Najnowsze badania pokazują jednak, że autyzm w takim samym stopniu dotyka mężczyzn, jak i kobiet.
Autystyczny umysł oznacza posiadanie stylu myślenia, uczenia się i nawiązywania relacji z ludźmi, który jest odmiennym od standardowego.
Jeśli dobrze znamy sposób myślenia i odbierania świata przez osoby w spektrum autyzmu, możemy lepiej rozumieć się na co dzień oraz lepiej im pomagać. Na przykład:
- kiedy wiemy, że nadwrażliwość na dźwięki to duży dyskomfort, możemy zorganizować przestrzeń do wyciszania się
- kiedy wiemy, że osoby w spektrum autyzmu nie lubią zmian, wprowadzanie ich stopniowo może być dobrym rozwiązaniem
- kiedy wiemy, że osoby w spektrum autyzmu mają tendencję do zagłębiania się w swoją dziedzinę zainteresowań, możemy zastanowić się jak wykorzystać te zainteresowania do odnoszenia sukcesów w szkole lub w pracy
- kiedy znamy styl komunikowania się osób z autyzmem, jesteśmy bardziej wyrozumiali i mówimy bardziej bezpośrednio
- jeśli wiemy, że uczeń nie zwraca na nas uwagi, kiedy do niego mówimy, bo ma autyzm, możemy nauczyć się innych, efektywnych sposobów przyciągania jego uwagi.
Autor: I Pogoda
Źródło: https://polskiautyzm.pl
Wyjazd do Francji
Aktualności