Od dnia 19.10.2020 r. obowiązuje nowy plan lekcji.
Plan lekcji
Nauczanie w trybie zdalnym
Elżbieta Rozmus-Maciąg
16.10.2020
Wspomnienie Dnia Edukacji Narodowej
Witold Cesarz
16.10.2020
Polskie logo wybrane!
Gratulujemy wszystkim uczniom naszej szkoły pomysłów na logo do projektu Food Redefined, a szczególnie Kindze Wilczyńskiej z klasy 3z. Znak graficzny wymyślony przez Kingę wraz z pomysłami uczniów z Francji, Chorwacji i Portugalii weźmie udział w głosowaniu, w którym zostanie wytypowane jedno logo promujące wspólny projekt.
Anna Tęcza
14.10.2020
Innowacja pedagogiczna „Bankowość i finanse”
Innowacja pedagogiczna „Bankowość i finanse” dla zawodu technik ekonomista – klasa I i II. Zajęcia dodatkowe odbywają się w każdy poniedziałek o godzinie 15:00 w sali komputerowej nr 21. Zachęcamy do zgłębiania tajników ekonomii z wykorzystaniem nowatorskich metod w procesie nauczania.
Ewa Serafin
13.10.2020
Z okazji Dnia Edukacji Narodowej
Natalia Preneta
13.10.2020
Z historii patrona szkoły
Wycinki z historii patrona szkoły: Komisji Edukacji Narodowej.
Każdego roku 14 października obchodzimy Dzień Komisji Edukacji Narodowej. Dla naszej społeczności szkolnej jest to nie tylko tradycyjny tzw. ,,Dzień nauczyciela", ale również to dzień patrona placówki edukacyjnej, której pełna nazwa brzmi: Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych im. Komisji Edukacji Narodowej .
Dnia 12 października 1974 roku z okazji 30 -lecia PRL-u szkoła otrzymała sztandar ufundowany przez komitet rodzicielski oraz nadano też imię: Komisji Edukacji Narodowej z racji 200 rocznicy powstania tej instytucji. Tak wspominają to wydarzenie uczniowie: ,,W tym dniu nasza szkoła otrzymała imię Komisji Edukacji Narodowej. Ta niecodzienna uroczystość wywarła duży wpływ na uczniów. Każdy z nas stara się jak najlepiej, aby nie plamić dobrego imienia szkoły. W obecności władz wojewódzkich, powiatowych, grona pedagogicznego wręczono piękny sztandar na ręce komitetu rodzicielskiego, dyrektora, a następnie uczniom.(...) Młodzież złożyła uroczystą przysięgę, że nie splami imienia szkoły."
Jaką więc instytucją była KEN?
Komisja Edukacji Narodowej była pierwszym w świecie ministerstwem oświaty. Powołał ją 245 lat temu 14 października 1773 r. Sejm Rozbiorowy. Przejęła majątki zakonu jezuitów, który został rozwiązany przez papieża . Głównym organizatorem był ksiądz Hugo Kołłątaj. Podczas obrad Sejmu, przyjęto opracowany przez niego wstępny projekt „Komissyi nad edukacją młodzi szlacheckiej dozór mającej”. Nie było to określenie precyzyjne, gdyż zakładał on również dostęp do edukacji dla zdolnych przedstawicieli pozostałych stanów, czyli mieszczan i chłopów. KEN opracowała program powszechnego nauczania, który stał się podstawą podobnych systemów w całej Europie. Stworzyła nowoczesną strukturę organizacyjną oświaty. Zaczęto nauczać w języku polskim. Reforma objęła programy nauczania, do których wprowadzono elementy nauk przyrodniczych, historii i geografii Polski, naukę języka ojczystego i wychowanie obywatelskie. Wprowadzono też elementy wychowania fizycznego. Wszyscy reformatorzy szkolnictwa wyszli z założenia, iż nauczane przedmioty mają przede wszystkim mieć zastosowanie w życiu codziennym. Po zakończeniu nauki absolwenci mieli być przede wszystkim użyteczni dla państwa. Prace Komisji Edukacji Narodowej były rewolucyjne także pod tym względem, że przewidywały możliwość nauki dla dziewcząt. Pierwsze ministerstwo stworzyło podstawy pod nowoczesny na owe czasy system szkolny, wytyczyło jasno cele wychowania ,wprowadziło metody oparte na doświadczeniu. Propagowano oświeceniowy ideał religijności, podkreślając znaczenie religii w moralnym wychowaniu młodzieży. Komisja uregulowała podstawy prawne zawodu nauczycielskiego i utworzyła pierwsze szkoły kształcące pedagogów. Powołała ,,Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych”, które przygotowało podręczniki polskie. Głównym organizatorem był Grzegorz Piramowicz. W sumie wydano 30 książek przedmiotowych, z czego 17 publikacji miało charakter podręczników, a 6 pomocniczych takich jak: słowniki, wypisy i tablice logarytmiczne. Niemal w każdym przypadku były one tak dobre, że używano ich z powodzeniem jeszcze w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Tak było m.in. z podręcznikiem Jędrzeja Śniadeckiego do chemii, braci Wincentego i Józefa Kajetana Skrzetuskich do historii, a także Onufrego Kopczyńskiego do gramatyki języka polskiego. Szczególnie ważny był ten ostatni, bo właśnie dzięki Komisji Edukacji Narodowej zaczęto w szkołach uczyć po raz pierwszy języka polskiego. Na gramatyce Kopczyńskiego uczyli się języka polskiego najwybitniejsi pisarze XIX i początku XX stulecia. Opracowano po raz pierwszy polską terminologię naukową z takich dziedzin jak: fizyka, matematyka, chemia, logika i gramatyka. Zreorganizowane zostały też akademie: krakowska i wileńska. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, przekształcony został na Szkołę Główną Koronną. Stał się nowoczesną uczelnią. Wysoką rangę zdobył uniwersytet wileński. Przemianowany na Szkołę Główną Wielkiego Księstwa Litewskiego stał się ważnym ośrodkiem nauk przyrodniczych i astronomii. Hugo Kołłątaj, i pozostali członkowie Komisji wiedzieli doskonale, że aby osiągnąć wysoki poziom kształcenia nauczyciele muszą być odpowiednio przygotowani. Aby to osiągnąć, wprowadzono taką strukturę szkolnictwa, w której uniwersytety – wileński i krakowski – oprócz tego, że kształciły nowych nauczycieli, były jednocześnie instytucjami, którym podlegały szkoły niższego szczebla. W efekcie tych działań wykształcono, kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli tworząc zupełnie nową grupę zawodową. Najważniejsze osoby, które dokonały reformy szkolnictwa były skupione wokół Hugona Kołłątaja to: Joachima Chreptowicz, Ignacy Potocki , Adam Czartoryski , Andrzej Zamoyski – były Kanclerz Wielki Koronny, Julian Ursyn Niemcewicz, Feliks Oraczewski, Andrzej Gawroński.
Komisja Edukacji Narodowej przetrwała do czasu zdradzieckiej konfederacji targowickiej ,w której wyniku spora część jej członków musiała emigrować np. Hugo Kołłątaj. Formalnie KEN zawiesiła działalność 19 kwietnia 1792 r. Dwadzieścia lat nauczania odcisnęło trwały ślad na mentalności wykształconych uczniów. Wielu z nich stanęło do walki w obronie ojczyzny. Prace KEN były niezwykle cenione i popularne w Europie. Kilka lat po Targowicy, car Rosji Aleksander I przeprowadzając reformę szkolnictwa korzystał z pomocy Adama Czartoryskiego, Ignacego Potockiego. Również polscy uczeni stanowili podstawę kadry naukowej uniwersytetu w Kijowie.
Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1918 r. korzystano z dorobku KEN podczas organizacji systemu kształcenia w nowym odrodzonym państwie.
Opracowano na podstawie :
Stanisław Olszówka ,,Powrócisz tu", Werynia 2016,www.szkolnictwo.pl,www.dzieje.pl,www.encyklopedia.pwn.pl,www.ptta.pl
Bernadeta Olszówka13.10.2020
Życzenia
Dzień Komisji Edukacji Narodowej
XII Szkolny Konkurs Ortograficzny i Poprawnej Polszczyzny
- 7
,,Zawsze będę walczył o język piękny, wzorcowy, pełen szacunku dla drugiego człowieka" - Jan Miodek
Już po raz dwunasty, my, uczniowie Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni udowodniliśmy, że zasady ortografii i poprawnej polszczyzny nie skrywają przed nami żadnych tajemnic! W poniedziałek, 12 października 2020 r. odbyła się kolejna edycja Szkolnego Konkursu Ortograficznego i Poprawnej Polszczyzny. Wzięło w nim udział dwudziestu uczniów naszej szkoły, po dwóch reprezentantów z każdej klasy. W ramach konkursu uczestnicy dzielnie stawili czoła niełatwemu wyzwaniu, jakim było sprawdzenie umiejętności z zakresu poprawnego posługiwania się językiem ojczystym. Nasi ortograficzni pasjonaci, jak co roku, zmierzyli się z nieprzeciętnym tekstem dyktanda, a także przystąpili do testu językowego. W starciu z licznymi pułapkami z zakresu ortografii, interpunkcji, frazeologii czy semantyki wszyscy poradzili sobie znakomicie, jednak zwycięski tytuł mógł zostać przyznany tylko jednej osobie.Tytuł Szkolnego Mistrza Ortografii roku szkolnego 2020/2021 otrzymał Konrad Świątek z klasy 4ez, który wykazał się najlepszą znajomością zasad poprawnej pisowni!!!
Wyniki XII Szkolnego Konkursu Ortograficznego i Poprawnej Polszczyzny.
Najwyższym poziomem znajomości ortografii wykazali się:
I miejsce - Konrad Świątek - klasa 4ez
II miejsce - Monika Dziedzic - klasa 4ez
III miejsce - Aleksandra Wit - klasa 4ae oraz Arkadiusz Kutacha - klasa 3aePoprawną polszczyzną najlepiej posługują się:
I miejsce - Weronika Fitał - klasa 1aez
II miejsce - Konrad Świątek - klasa 4ez
III miejsce - Monika Dziedzic - klasa .4ez
Wszystkim uczestnikom konkursu serdecznie gratulujemy!Autorzy: K. Świątek, K.Wachowska
13.10.2020
Moje inwestycje i finanse
- 5
W ramach projektu Ekonomia i rachunkowość to trafna inwestycja w przyszłość realizowanego z Narodowym Bankiem Polskim 50 uczniów ZSA-E w Weryni z klas - I i II kształcących się w zawodzie technik ekonomista, technik architektury krajobrazu oraz technik żywienia i usług gastronomicznych - uczestniczyło w warsztatach ekonomicznych pt. ,,Moje inwestycje i finanse". Cała impreza odbywała się się przez dwa dni tj. 8 i 9 października br. W pierwszej części warsztatów poznawaliśmy sposoby i zasady inwestowania pod nadzorem p. Pawła Serafina. Obejrzeliśmy również bardzo ciekawe filmy: Dlaczego należy dbać o swoje pieniądze?, Pieniądz od muszelki do karty, Kreacja pieniądza bankowego oraz Rachunek bankowy oszczędzać czy pożyczać, które pogłębiły naszą wiedzę z dziedziny finansów, inwestycji i oszczędzania. Po wykładzie i analizie materiałów z zakresu moich finansów, czekał na nas test weryfikujący zdobytą przez nas wiedzę w aplikacji Kahoot. Test zawierał 20 pytań z zakresu inwestycji, finansów oraz oszczędzania. Oj były emocje i liczyła się tutaj nie tylko zdobyta wiedza ale też refleks. Na zwycięzców czekała atrakcyjna nagroda, bo talon w wysokości 50 zł dla każdego zwycięzcy.
Wśród najlepszych znaleźli się:
I miejsce:
Barbara Wójcik - klasa 1aez
Natalia Wargacka - klasa 1aez
Dominik Piłat - klasa 2bc
Bernadetta Micek - klasa 2aeII miejsce:
Dominika Wilk - klasa 1aez
Julia Starzec - klasa 1aeż
Artur Płaza - klasa 2bc
Adam Pełka - klasa 2bcTo jeszcze nie był koniec atrakcji naszych warsztatów. Otóż, zostaliśmy zapoznani z zasadami konstruowania mapy myśli - Mind Mapping. Informacje, które zdobyliśmy przydały nam się w kolejnej części zawodów przeprowadzonych przez panie: Beatę Bryk oraz Ewę Serafin. Podczas tych zajęć pracowaliśmy w 2-osobowych zespołach i mieliśmy za zadanie opracować mapy myśli na temat inwestowania i oszczędzania. Tutaj trzeba było wykazać się nie tylko wiedzą, ale też pomysłowością i innowacyjnością. Tworzenie map przyszło nam bez większych trudności. Była to bardzo miła odskocznia od tradycyjnej nauki , ponieważ mogliśmy wykazać się swoją kreatywnością i wykorzystać swoje zdolności plastyczne, to doskonała okazja do rozwijania komunikacji interpersonalnej.
Na zakończenie warsztatów czekał na nas smaczny catering. Dodatkowo otrzymaliśmy też drobne, ale praktyczne upominki jakimi były notesy, długopisy oraz opaski odblaskowe.
Uważamy, że było to bardzo ciekawe doświadczenie. Udział w warsztatach był dla nas okazją do pogłębiania wiedzy z dziedziny finansów, inwestycji i oszczędzania. Mogliśmy także nabyć umiejętności zestawienia własnych wydatków i dochodów.
Ewelina Sitarz, Gabriela Ofiara, K. Wachowska
12.10.2020
Akcja "Grosz do grosza"
Szkolny Klub Przedsiębiorczości jest organizatorem przedsięwzięcia, w którym mogą uczestniczyć uczniowie klas Technikum oraz Szkoły Branżowej I Stopnia Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni. Akcja realizowana jest w Ramach Światowego Tygodnia Oszczędzania obchodzonego w dniach 26-30 października 2020 r. Celem jest propagowanie wartości oszczędzania oraz uwrażliwienie na potrzeby osób znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. Przewidziana nagroda dla całej zwycięskiej klasy, która zgromadzi najwyższą kwotę - tylko monety - to dzień wolny od pytania oraz niezapowiedzianych i zapowiedzianych kartkówek (z wyłączeniem zapowiedzianego sprawdzianu). Zebrane pieniądze zostaną przeznaczone na cel charytatywny. Zapraszamy do udziału, ponieważ pomaganie jest proste!
Regulamin akcji "Grosz do grosza"
Iwona Pogoda
11.10.2020
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego
"Ten, kto chce pozostać w dobrym zdrowiu, powinien unikać smutnych nastrojów i zachowywać radosny umysł" Leonardo da Vinci
Zdrowie psychiczne. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego został ustanowiony w 1992 r. Jego celem jest zwrócenie uwagi na dbałość o zdrowie psychiczne, przeciwdziałanie stygmatyzacji osób cierpiących na choroby psychiczne, ulepszanie opieki medycznej wobec osób z zaburzeniami psychicznymi, a także wszystkie sprawy dotyczące zaburzeń psychicznych.
Co robić, aby zachować zdrowie psychiczne? Zdrowie psychiczne to "stan dobrego samopoczucia, w którym człowiek wykorzystuje swoje zdolności, może radzić sobie ze stresem w codziennym życiu, może wydajnie i owocnie pracować oraz jest w stanie wnieść wkład w życie danej wspólnoty".
Odkryj sens. Poczucie sensu tego, co robimy, a także życie w zgodzie z własnymi wartościami to potrzeby obecne w każdym z nas. Gdzie znaleźć zagubiony sens? Znajdź swoją pasję, zaangażuj się bardziej w życie rodzinne, utrzymuj kontakty towarzyskie i - najważniejsze - poświęć czas tylko dla siebie.
Uśmiechaj się. Badania potwierdzają pozytywny wpływ uśmiechu na zadowolenie z pracy i życia. Człowiek uśmiechnięty jest bardziej odprężony i lepiej radzi sobie w sytuacjach trudnych. Bądź życzliwy dla innych, ale również dla siebie.
Dbaj o siebie. To, w jakiej kondycji psychicznej jesteśmy zależy w dużej mierze od tego, jak traktujemy samych siebie. Upewnij się, że dbasz o higienę snu, odpowiedni odpoczynek oraz prawidłową dietę. Warto również zadbać o aktywność fizyczną, gdyż jak mówi stare przysłowie: "W zdrowym ciele zdrowy duch"!
źródło: www.sw.gov.pl
Iwona Pogoda
10.10.2020
Nowy zarząd wybrany!
Natalia Preneta
09.10.2020
TYDZIEŃ HISZPAŃSKI
Zapraszamy do wzięcia udziału w Tygodniu Hiszpańskim. Jeżeli masz tzw. „okienko” lub na później do szkoły, to przyjdź do biblioteki. Posłuchasz audiobooków, muzyki lub obejrzysz ciekawy film.
Program:
Poniedziałek - Literacka walka z wiatrakami "Don Kichot" / Don Quijote de la Mancha, Miguel de Cervantes
Wtorek - Fiesta sjesta z muzyką hiszpańską
Czwartek - Literatura hiszpańska „Cień wiatru”, Carlos Ruiz Zafón
Piątek - Kino hiszpańskieAutorzy: U.Kuna B.Sobowska-Rekut
Narodowe Czytanie
Kolejny już raz uczniowie naszej szkoły uczestniczą w Narodowym Czytaniu znaczących dzieł literatury polskiej. W tym roku jest to "Balladyna" Juliusza Słowackiego, wybitnego polskiego romantyka.
"Balladyna" to niezwykle krwawy dramat, którego treścią jest żądza władzy. W życie bohaterów ingerują postacie fantastyczne. Tytułowa Balladyna, piekna córka ubogiej wdowy zostaje wplątana w intrygę uknutą przez wodną nimfę Goplanę. Niewinna intryga miłosna przeradza się w wielką i krwawą intrygę polityczną. I tak dalej i tak dalej ...Uczniowie klasy pierwszej technikum wysłuchali fragmentów "Balladyny" w wykonaniu: Patrycji Ozga, Kacpra Tereby oraz Moniki Dziedzic. Obejrzeli również fragment filmowej adaptacji tego dzieła.
Autor: B.Sobowska-Rekut
6.09.2020 r.
Naleśniki w jesiennej odsłonie
Na pożegnanie lata uczniowie z technikum żywienia i usług gastronomicznych sporządzali naleśnikowe wariacje tradycyjnych ciast. Nawiązując do barw jesieni, postanowil smażyć kolorowe naleśniki wykorzystując naturalne barwniki betalainowe, karotenowe i czekoladowe uzyskali oryginalne ciasta, które po nadziewaniu pokroili w fantazyjne ślimaki.
A ponieważ technik żywienia gotuje potrawy nie tylko smaczne, ale też zdrowe, żeby obniżyć kaloryczność potraw i jednocześnie wzbogacić je w cene witaminy i minerały do ciasta dodali mąkę owsianą i orkiszową. Mamy nadzieje, że pomysł na jesienne naleśniki przypadnie Wam do gustu.
Kolorowe szaszłyki z naleśników
Składniki:
2 jajka
400 g mleka
łyżeczka soku z cytryny
250 g mąki tortowej
150 g mąki orkiszowej lub owsianej
olej, sól, szczypta imbiru i kurkumy
kolor żółty: sól, kurkuma, starta dynia/świeża lub mrożona
brązowy: 1-2 łyżeczki kakao lub karobu, cynamon
różowy: starty buraczek
3-4 banany
krem nutella
200 g twarogu+śmietanka+cukier waniliowy
dżem truskawkowy
wykałaczki długieWykonanie:
Zmiksuj wszystkie składniki na jednolitą masę i podziel je na cztery części. Do jednej dodaj kakao, do drugiej kurkumę z cynamonem, do trzeciej buraczek. Wszystkie odstaw na 20 minut.
Na patelni rozgrzej olej. Z przygotowanych mas usmaż cienkie kolorowe naleśniki.
Banany obierz, rozgnieć za pomocą widelca i wyłóż na czerwone placki. Kakaowe naleśniki posmaruj serkiem waniliowym, żółte kremem czekoladowym, a jasne dżemem truskawkowym.
Wszystkie naleśniki zwiń w rulony, po czym pokrój w grube plastry. Naprzemiennie nabij je na patyczki do szaszłyków. Smacznego!
Monika Serafin
06.10.2020
XII Szkolny Konkurs Ortograficzny i Poprawnej Polszczyzny
Informujemy, że 12 października br. (w poniedziałek) na trzeciej godzinie lekcyjnej w sali nr 17 odbędzie się Szkolny Konkurs Ortograficzny i Poprawnej Polszczyzny. Zapisy dwuosobowych reprezentacji klas można dokonać u nauczyciela polonisty do końca tego tygodnia. Zapraszamy!
Katarzyna Wachowska
06.10.2020 r.
Nasza praca w Gospodarstwie Ogrodniczym FLORENA
- 9
Nastała piękna, złota jesień. Minął wrzesień, ostatni, kolorowy miesiąc lata, a jesień przynosi powoli różnobarwne dary. Ale jest to też pora intensywnych prac w ogrodach. Teraz jest czas na ostatnie prace porządkujące i przygotowujące ogród do zimy. A co dzieje się w gospodarstwach ogrodniczych? Czy również nastał czas porządkowania przed nadejściem zimy? I tutaj Was zaskoczymy, bo praca trwa w najlepsze. Uczniowie klas drugich naszej szkoły, uczący się w zawodzie technik architektury krajobrazu, mieli okazję przyjrzeć się pracy w gospodarstwie ogrodniczym „od środka”. W ramach zajęć praktycznych przygotowywali nasadzenia roślin dwuletnich tak bardzo popularnych u nas na wiosnę – kolorowych bratków, wieloletnich słonecznych floksów. Ale zanim posadzili rośliny, wcześniej przygotowali ziemię wraz z doniczkami. Pomiędzy tymi pracami pomagaliśmy przy chryzantemach.
Praca w gospodarstwie ogrodniczym była dla naszych uczniów wspaniałym doświadczeniem, dała możliwość zderzenia teorii z praktyką i pozwoliła doświadczyć wspaniałego i kojącego kontaktu z pięknem przyrody. Na wiosnę zamierzamy wrócić jeszcze do Gospodarstwa Ogrodniczego FLORENA na kolejne praktyczne nauki.
Agnieszka Puzio-Jędruszewska, Anna Kiwak
05.10.2020
Już wkrótce!
Aleksandra Trętowicz
01.10.2020
Aktualności